Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci

Na celém světě neexistuje značka, která by v německé studii spolehlivosti aut J. D. Power získala více prvenství mezi modely, než je Škoda. Může se tak bít v prsa, Audi, BMW a Mercedes ani trochu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci

18.5.2019 | Petr Prokopec

Na celém světě neexistuje značka, která by v německé studii spolehlivosti aut J. D. Power získala více prvenství mezi modely, než je Škoda. Může se tak bít v prsa, Audi, BMW a Mercedes ani trochu.

Před pár dny jsme si mohli posvítit na spokojenost britských řidičů se spolehlivostí svých aut. Výsledky ankety Vehicle Dependability Study (VDS) byly velmi překvapivé, neboť do čela se dostal Peugeot a na úplné dno kleslo BMW. Mnichovská automobilka však nebyla jedinou prémiovou značkou, které se zrovna nepoštěstilo, stejným směrem - tedy pod průměr - zamířily i Mercedes-Benz či Audi. A aby bylo zjevné, že nejde jen o vyřizování účtů za druhou světovou válku, nebyly zrovna kladně hodnoceny ani Jaguar či Land Rover. Tedy jinými slovy, mainstream vypráskal prestižní značky.

Při pohledu na další výsledky téže ankety se zdá, že nejde o náhodu. Uvolněna totiž byla i data spojená s jejím německým ankety, a ty vyznívají naprosto stejně. Z prémiových značek se do nadprůměru dostalo pouze Volvo, domácí značky naši západní sousedé potopili. Josh Halliburton, šéf evropských operací J.D. Power, přitom dodává, že „němečtí zákazníci jsou obvykle věrni německým značkám, ale jejich loajalita nemusí být věčná, pokud pozitivní zkušenosti nasbírané ihned po koupi nebudou přetrvávat i v průběhu vlastnictví. Audi, BMW a Mercedes-Benz tak potřebují spolehlivost, jinak zákazníci zamíří jinam.“

Než si ovšem posvítíme na výsledky jednotlivých značek, nahlédneme nejprve do zákulisí. Tak tedy, průzkum proběhl od listopadu 2018 do ledna 2019, přičemž se jej zúčastnilo 12 500 lidí. Ti odpovídali na otázky zařazené do deseti kategorií, přičemž hodnotili auta ne mladší než rok a ne starší než tři léta. Z těchto dat vzešlo skóre spolehlivosti vyjádřené počtem problémů na sto vozů (PP100), jenž se meziročně snížilo. A co více, Němci dokonce s průměrem 115 PP100 dokonce překonali i Brity. Tím ale pozitiva tak trochu končí.

Stejně jako v britském kole ankety totiž nejčastěji kritika míří na konto palubních systémů. V tomto případě ovšem došlo ke zhoršení o 2 PP100, byť oproti roku 2015. V rámci mainstreamu jsou četnější výtky spojeny především se zhoršením integrovaného hlasového ovládání, prémiové značky pro změnu dojíždí na navigaci. Zajímavé nicméně je, že vliv na rozhodování zákazníků, zda tomu či onomu výrobci zůstat loajální, však leží na kategorii sedadel, vyhřívání a klimatizace - pokud zde automobilka selže, spokojenost klesá.

Mainstream vládne, prémiové značky v podprůměru

Přesunout se můžeme ke konkrétním výsledkům, začneme přitom u jednotlivých značek. Peugeot v tomto případě vítězství nezopakoval, se 119 PP100 se naopak dostal do průměru. První příčka tak připadá na Mitsubishi, stříbrná a bronzová medaile však již míří za stejnými automobilkami, jako tomu bylo u ostrovního království. Druhá tedy skončila Škoda, třetí pak Hyundai.

Jak již bylo naznačeno výše, i další příčky jsou obsazeny především mainstreamovými automobilkami. Zajímavé je především deváté místo Dacie, která tak zvládla překonat nejen naprosto všechny prestižní značky, ale i Opel nebo Volkswagen. Dáno je to přitom jak nízkou cenou, která ponižuje také veškeré následující očekávání, tak i skutečností, že rumunská automobilka stále většinu aut prodává spíše s analogovou než digitální technikou.

Dacia právě lpěním na „dinosauří“ technice překonala i mateřský Renault. Je tak zjevné, že pokud adoptuje více francouzské techniky - zejména pak v oblasti palubní elektroniky - spokojenost zákazníků půjde dolů. To ostatně do značné míry dokazuje i Mini, které je pod tradičním kabátem již daleko více německé než britské. Automobilku BMW, která jej vlastní, tak následovalo do podprůměru, s málem muziky za hodně peněz pak až přímo na dno.

Spolehlivost značek dle J.D. Power pro rok 2019


Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 1 - J.D. Power 2019 VDS DE 01

Škoda nejúspěšnější ze všech

Obrovské překvapení je pak spojeno s jednotlivými modely, vůbec nejúspěšnější značkou je totiž dle J.D. Power tuzemská Škoda. Rapid totiž získal zlato mezi kompakty, Fabia pak mezi malými vozy. Tím přitom navázala na předchozí vítězství, kterých tento model dosáhl v letech 2015 a 2016.

Gratulovat si může rovněž Mercedes, a to nikoliv pouze za vítězství třídy E mezi velkými a luxusními vozy. Zabodoval totiž rovněž Smart ForTwo, který v segmentu městských vozů překonal Volkswagen up! či Hyundai i10. Mimo to získaly zlaté vavříny ještě Hyundai Tucson a Opel Insignia, který za sebou na druhé příčce zanechal Škodu Superb. I toto umístění pak samozřejmě značce napomohlo ve výborném celkovém hodnocení.

Spolehlivost značek dle J.D. Power pro rok 2019

Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 2 - J.D. Power 2019 VDS DE 02

Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 3 - J.D. Power 2019 VDS DE 03Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 4 - J.D. Power 2019 VDS DE 04Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 5 - J.D. Power 2019 VDS DE 05
Němci jsou nadmíru spokojeni se Škodou Fabia...

Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 6 - J.D. Power 2019 VDS DE 06Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 7 - J.D. Power 2019 VDS DE 07Německé prémiovky propadly v domácí studii spolehlivosti, Škoda jim dala lekci - 8 - J.D. Power 2019 VDS DE 08
...či se Škodou Rapid

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše