Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní

Ne do konce března, ale do konce dubna bude platit povinnost používat zimní pneu na zasněžených silnicích. A když zasněží v květnu, tak i tehdy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní

1.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne do konce března, ale do konce dubna bude platit povinnost používat zimní pneu na zasněžených silnicích. A když zasněží v květnu, tak i tehdy.

K mimořádnému jednání se zítra v ranních hodinách sejde česká vláda. Premiér svolal schůzi s jediným bodem programu - rychle projednat a navrhnout změnu zákona č. 361/2000 Sb, který řidičům ukládá povinnost použít zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy anebo lze vzhledem k aktuálnímu počasí předpokládat, že by tam mohla být. Důvod? Je 1. dubna a na některých místech pořád sněží.

Jednání si vymínil ministr dopravy, který má obavu, že řidiči vzhledem k aktuálně platné legislativě přezují na letní, i když pro to není důvod. „Volali nám lidé, že vůbec neví, kudy dál, s brekem nám sdělovali, že asi vyjedou na letních, i když ještě sněží,” prozradil nám jeden z ministrových spolupracovníků který si nepřál být jmenován. „Kvůli těmhle ovcím jsme povinnost zavedli, a proto ji taky teď změníme,” dodal.

Očekává se, že jednání vlády bude mimořádně krátké, dost možná nejkratší v historii. V zákoně, jehož aktuální podobu naleznete níže, totiž stačí změnit dvě slova. Novela bude zahrnovat jen záměnu termínu „31. března” za „30. dubna”. Jinak je prý zákon naprosto v pořádku.

Podporu změně předem vyjádřil šéf dopravní policie, který se jako obvykle obává o omezení buzeračního potenciálu své trénované ekipy. „Ti řidiči by nám jezdili po zasněžených silnicích na letních a my bychom jim mohli akorát salutovat. Takhle budeme dále schopni plnit naši roli - pomáhat a chránit,” řekl plukovník inženýr Leoš T.

Vláda pochopitelně doufá v projednání novely ve zrychleném čtení v poslanecké sněmovně i senátu, prezident bude s perem připraven k podpisu hned v parlamentní kantýně. Všechny politické strany a frakce jsou podle našich informací s tímto návrhem srozuměni a bez okolků jej podpoří. Novela by tedy měla hladce projít celým legislativním procesem a vstoupit v platnost už během týdne. Po těch pár dnů v mezičase radí ministerstvo dopravy nevyjíždět, neboť by si řidiči mohli nesprávnou volbou pneumatik způsobit velké problémy, navíc by tak činili zcela legálně.

Na otázku, co bude vláda dělat, když sněžit nepřestane ani po 30. dubnu, její mluvčí s úsměvem řekl: „Tak to zase změníme.” Koho napadlo spojit časovou podmínku s podmínkou beroucí v potaz aktuální okolnosti už nám mluvčí bohužel sdělit odmítl...


Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní - 1 - Test Nokian WR A3 2013 01Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní - 2 - Test Nokian WR A3 2013 02Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní - 3 - Test Nokian WR A3 2013 03Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní - 4 - Test Nokian WR A3 2013 04Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní - 5 - Test Nokian WR A3 2013 05Povinnost používat zimní pneu bude prodloužena, řidiči jsou prý bezradní - 6 - Test Nokian WR A3 2013 06
Řidiči prý s dneškem začínají ztrácet hlavu a nevědí, jestli na zasněžené silnici používat jiné pneumatiky než na suché. Upravený zákon jim otevře oči


Doslovné znění zákona č. 133/2011 Sb. § 40a:

(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
- a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
- b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.