Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost?

Nejen v Praze, ale i v celé ČR a zbytku Evropy stacionárních měření jen přibývá. Jenže ne každá „úsekovka” či „budka” u silnice je skutečně radar.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost?

26.4.2017 | Marek Bednář | 13 příspěvků

Nejen v Praze, ale i v celé ČR a zbytku Evropy stacionárních měření jen přibývá. Jenže ne každá „úsekovka” či „budka” u silnice je skutečně radar.

Stacionární radary a úseková měření dnes člověk potká na každém rohu. Teoreticky by všechny měly měřit rychlost, když už je město někam nainstalovalo, jenže není tomu tak. V Praze je dnes měřících míst tolik, že z jejich výstupů lze skládat 10 „nejvýnosnějších” z nich, jenže některé nefungují vždy a některé nefungují vůbec.

Na toto téma nás přivedly zprávy z Belgie, kde podle oficiálních dat 20 % pevných radarů na tamních silnicích není funkčních. Buď prostě nejsou aktivní, byly odpojené, jsou nefunkční nebo poškozené. V provinciích Antverpy a Limburk je to údajně dokonce 30 %. Nejčastěji prý systémy mají softwarové chyby anebo jsou porouchané indukční smyčky v silnicích, které tam změření rychlosti projíždějících aut obstarávají nejčastěji.

Podobné zprávy máme i z Rakouska či z Německa. Nejde v tomto případě o přesnou statistiku, ani tam ale detekovatelné způsoby měření zdaleka ne vždy prokazují skutečnou přítomnost radaru v místě, kde by se měl nacházet. Jaké je jejich procento, je obtížné odhadnout, typický důvod je tady ale trochu jiný - Němci ani Rakušané nedisponují zdaleka tak vysokým počtem skutečných měřících zařízení, kolik mají „budek” pro ně připravených, a tak je mezi měřícími místy přesouvají. Teoreticky pak ke zpomalení provozu přivádí řidiče všechny, i když reálně měří rychlost jen část.

Položili jsme si tedy otázku, jak je tomu v České republice, kde jsou zejména obecní policie až posedlé měřením rychlosti. Dalo by se tedy čekat, že se budou vehementně snažit mít funkčních co nejvíce radarů, jenže i u nás vstupují do hry stejné faktory - takový radar je dost drahá věc a pořídit jich tolik, kolik má být měřících míst, je nákladné. Také u nás může být radar zničen a zrovna tento nebyl nikdy obnoven.

Konkrétněji máme zprávy o tom, kde měření rychlosti nefunguje pokaždé v Praze. Už data z oné statistiky nejvýnosnějších pražských pevných radarů naznačovala, že např. ve Střešovické a Strakonické ulici nebo na Jižní spojce „úsekovky” pracují jen v denních hodinách a v nočních jsou vypnuty, nebo v tu chvíli nedokážou fungovat spolehlivě.

Z různých zdrojů se pak dozvíte, že některé radary neměří, i když se tváří jako ty ostatní, které měří. Konkrétně v Praze se hovoří o měření v Lochkovském tunelu nebo na Spořilovské v jižním směru, tedy směrem do kopce. Tato místa nejsou zmíněna ani v seznamu míst, kde MP Praha měří rychlost. Seznam najdete na stránkách města zde, web města navíc obsahuje i interaktivní mapu pražské dopravy, kde se kromě obsazenosti parkovišť nebo hustoty provozu dozvíte také informace o měření. Tam skutečně nejsou ikonky radarů ani na Spořilovské jižním směrem, ani v Lochkovském tunelu. Navíc je tam nevidíme ani v tunelu Komořanském a ani v tunelovém komplexu Blanka, a v obou jste si jistě všimli kamer na stěnách a tenkých příčných čar na silnici.

Praha ovšem není jediným místem, kde automatické měření rychlosti může a nemusí fungovat. Kdo jezdí tunelem Klimkovice u Ostravy, mohl si v posledních měsících všimnout informace o měření rychlosti na světelných tabulích nad tunelovými portály. Teď se tam tedy nejspíš rychlost měří, ale je otázka, jestli tomu tak bylo vždy - podle některých zdrojů se tam osmdesátka léta neměřila. Podobný příběh můžou být plechové budky na Rudné ulici u semafory řízeného přechodu u křižovatky s ulicí Zkrácená.

Důvody, proč měření v určitých úsecích není aktivní pořád, jsme naznačili výše - od šetření nákladů po prosté rozšíření motivace nepřekračovat rychlost ani na dalších místech - pozorní řidiči zpomalí, když vidí, že na ně míří něco, co vypadá jako kamera.

Protože neexistuje žádná přesná databáze toho, které radary jsou kde a kdy funkční, ptáme se na zkušenosti vás, našich čtenářů. Víte v České republice nebo na Slovensku o radarech, který neměří? O kterých máte spolehlivé zprávy o tom, že by tam auta měla být za určitých okolností změřena a nejsou? Nebo o místech, kde by způsob měření měl být detekovatelný a detekován není? Podělte se o ni v komentářích - uvidíme, jak moc se Česká republika nebo Slovensko blíží oné belgické „nefunkční pětině”...

Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 1 - Kolik radaru skutecne meri rychlost 01
Míst, kde se jen v Praze měří rychlost, není málo. Těch, která se tak tváří, je ale ještě více a ani tato nejsou aktivní pořád

Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 2 - stacionar traffistar zpusmereni 01Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 3 - stacionar traffistar zpusmereni 02Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 4 - stacionar ramer zpusmereni
Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 5 - Usekove mereni rychlosti Praha 2015 01Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 6 - Usekove mereni rychlosti Praha 2015 02Stacionárních radarů je dnes spousta, kolik jich ale skutečně měří rychlost? - 7 - Usekove mereni rychlosti Praha 2015 03
Zdaleka ne všechny stacionární prostředky k měření rychlosti jsou funkční

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 13 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama