Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze

Jsou místa a chvíle, kdy vymáhat nejvyšší povolenou rychlost smysl má. A pak jsou momenty, kdy jde jen o peníze. Tohle je ten druhý případ.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze

5.10.2017 | Petr Miler | 211 příspěvků

Jsou místa a chvíle, kdy vymáhat nejvyšší povolenou rychlost smysl má. A pak jsou momenty, kdy jde jen o peníze. Tohle je ten druhý případ.

Letos na jaře jsme na základě zpráv od vás psali o tom, že českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, zejména pak z Rakouska. Z dostupných informací pak bylo zřejmé, že Rakušané chopili novou příležitost danou evropskými směrnicemi za pačesy a českým řidičům přímo posílají pokuty i za banální přestupky, typicky drobná překročení nejvyšší povolené rychlosti, „ohodnocené sumami” v ne zrovna banální výši.

Nechápejte nás špatně, nevoláme po ignoraci nastavených pravidel, rozumný člověk ale jistě chápe, že není měření jako měření, není překročení rychlosti jako překročení rychlosti. Není zkrátka to samé, pokud se někdo v půl osmé ráno prohání před školou stovkou a pokud někdo v hluboké noci po liduprázdné dálnici jede 120. Rakouští policisté to za normálních okolností rozlišují a na místech, kde to nemá smysl, ani neměří. A pokud se k tomu přece jen uchýlí, při pokutování jsou velmi mírní, mnohem „levnější” než jejich čeští kolegové. To ale jen když vás změří přímo - měření pomocí automatizovaných systémů zjevně probíhá za jiných pravidel.

Podělili jste se s námi v uplynulých měsících o několik případů, kdy jste byli rozezleni z udělené pokuty rakouskými úřady ve výši obvykle 50 a více Eur za drobná překročení dálničních limitů. To může a nemusí být problematické, za všechny příklady ale uvedeme jeden jasně dosvědčující, že Rakušané na novém systému udělování „přeshraničních” pokut jen rýžují peníze. A navzdory svým slovům tím bezpečnost silničního provozu nesledují ani náhodou.

Od čtenáře jsme dostali precizní dokumentaci jednoho přestupku v německém i českém jazyce, který sám popisuje slovy takto: „Jel jsem s rodinou v červenci na dovolenou na jih přes Linz. Jeli jsme přes noc, aby cesta co nejrychleji ubíhala, přesto jsem se držel rychlostních limitů, nemám ve zvyku jezdit výrazně rychleji, obzvláště ne s dětmi. Na dálnici A7 jsem měl puštěný tempomat na 130 km/h a krátce po 4. hodině ranní jsme se přiblížili Linzi. Na sjezdu do Linze jsem vyřadil, neboť vím, že se tam rychlost snižuje na 100 km/h, takže akorát doklouzám k průjezdu městem a přepnu tempomat na stovku.”

„Rychlost je ale na 100 km/h omezená už v onom sjezdu, asi kvůli kolonám, které se tam občas přes den vytváří. Ve 4 hodiny jsme ale za celou cestu Rakouskem potkali asi 3 auta a tady nejel vůbec nikdo, takže překvapivá kolona nepřipadala v úvahu. A je to pořád standardní dálnice s lesem po obou stranách. Najednou ale přišlo bliknutí a bylo jasné, že nás změřili.”

Toto místo známe a sám fakt, že na něm Rakušané měřili rychlost, není až tak zavrženíhodný - kvůli možným kolonám tu snížení rychlosti má smysl. Ale ne ve 4 ráno. V takovém případě byste asi stejně jako my čekali, že drobné porušení rychlosti nechají v Rakousku plavat, neboť jen fakt, že je tam umístěné měřící zařízení neznamená, že musíte rozdávat pokuty. Ale chyba lávky. Čtenáři přišlo to, co si můžete do detailu prostudovat níže (vybrané detaily byly na přání čtenáře začerněny kvůli nemožnosti jeho spojení s konkrétním přestupkem, máme ale k dispozici originál) - pokuta na 50 Eur (cca 1 300 Kč) za jízdu rychlostí 118 km/h po liduprázdné dálnici ještě daleko od města. Ve 4:14 ráno. Cestou z kopce.

Pokuta je prý za „přestupek ohrožující bezpečnost silničního provozu”, což zní s ohledem na okolnosti nanejvýš absurdně. Člověku, který na tomto místě ve 4:14 ráno vůbec zpomalí ze 130 km/h, protože pro to není vůbec žádný faktický důvod a výrazné klesání to nedovolí jen tak, bychom dali medaili za obdivuhodný nadstandardní respekt k pravidlům silničního provozu. Rakušané to vidí jinak - chtějí 1 300 Kč za něco, co nepředstavuje absolutně žádný problém pro nikoho a nic. A kdyby na tomto místě měli digitální značky, v noci ani rychlost nesnižují, protože to prostě není nutné.

Co k tomu dodat? Snad jen to, že jsme zklamáni. Místo toho, aby byla nová pravidla využita ke snazšímu potrestání lidí, kteří se na silnici chovají nebezpečně, jsou využívána jen k snazšímu rozdávání pokut těm, kteří jsou ohleduplní a nad svou jízdou přemýšlí. To je dobré skutečně jen pro rakouskou státní kasu, pro nic a nikoho jiného.

Pokud máte vy nějaké čerstvé zkušenosti s „přeshraničním” udělováním pokut, podělte se o ně v diskuzi. Alespoň si i další čtenáři udělají obrázek o tom, jak to v této věci chodí...

Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze - 1 - Rakousko pokuta rychlost absurdni 01Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze - 2 - Rakousko pokuta rychlost absurdni 02
Rakušané za „přestupek ohrožující bezpečnost silničního provozu” označují jízdu rychlostí 118 km/h na dálnici ve 4 hodiny a 14 minut ráno

Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze - 3 - Rakousko pokuta rychlost absurdni 03Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze - 4 - Rakousko pokuta rychlost absurdni 04
Majiteli vozu velkoryse dávají ovšem možnost „svést” to na někoho jiného

Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze - 5 - Rakousko pokuta rychlost absurdni 05
V těchto místech byl onen ohrožující přestupek zaznamenán - na dálnici ještě daleko před začátkem byť jen dálničního průjezdu městem

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 211 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše