32 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů

Tehdy u nás byla vrcholem nabídky alespoň trochu dostupných aut Škoda Favorit s výkonem okolo 60 koní a maximálkou něco přes 140 km/h. Mercedes 190D neměl výkonu o tolik víc, 180 km/h ale zvládá i dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

32 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů

16.7.2020 | Petr Prokopec

32 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů

/

Foto: TopSpeedGermany@YouTube

Tehdy u nás byla vrcholem nabídky alespoň trochu dostupných aut Škoda Favorit s výkonem okolo 60 koní a maximálkou něco přes 140 km/h. Mercedes 190D neměl výkonu o tolik víc, 180 km/h ale zvládá i dnes.

Pokud jste majitelem moderního vozu, pak nejspíše víte, že jeho řízení je až směšně jednoduché. Díky technickému pokroku v oblasti podvozků, řízení i pneumatik a také díky množství elektronických asistentů od vás ani rychlá jízda nevyžaduje mnoho úsilí. I proto nakonec narůstá počet nehod způsobených nepozorností, neboť při povolených rychlostech je snadné pohybovat se po pár minutách myšlenkami zcela jinde, nikoliv však poblíž silnice.

V případě starších vozů je vnímání rychlosti zcela jiné. Stojí za tím jak postarší konstrukce, tak i pohonná jednotka, jež o sobě dává více vědět kvůli horšímu odhlučnění. Vlastně by tak nikoho nemělo překvapit, že zatímco u moderních aut vám jako zcela bezpečné přijde i dvousetkilometrové tempo, u těch starších se vám žaludek začíná svírat při citelně nižších rychlostech.

Pokud chcete důkaz, stačí se podívat na níže přiložené video. To mapuje jízdu Mercedesu 190D z roku 1988, tedy auta z dob, kdy u nás byla novinkou Škoda Favorit schopná jet nanejvýš kolem 150 km/h. Vše se odehrává na německém Autobahnu, a tak se řidič auta po většinu času drží v pásmu, které je třeba v Česku považováno za nelegální. A jakkoliv třícípá hvězda rychlostí až 180 km/h na svůj výkon dosahuje poměrně snadno, zejména skrze svůj agregát vám o nich dává jasně vědět.

Lze přitom konstatovat, že jakkoliv má vůz pod kapotou dvoulitrový nepřeplňovaný diesel o výkonu jen 72 koní, zní nadmíru příjemně a nikoliv „traktorově“. A s jeho zátahem se nemohou poměřovat ani mnohé moderní motory s daleko větším stádem. Za tím samozřejmě stojí i ta skutečnost, že před 32 lety byla auta lehčí a jejich agregáty nebyly omezovány tolika zejména anti-emisními systémy.

Dodat už jen můžeme, že generace W201 sice dorazila s na první pohled nevýkonnými jednotkami, ovšem na svou dobu byla technologicky na špici. Do vínku dostala třeba pětiprvkové zadní zavěšení, přední a zadní stabilizátory, ABS, airbagy či předpínače bezpečnostních pásů. A také skelet z odlehčené vysokopevnostní oceli, díky němuž byly tak vysoké rychlosti vlastně vcelku bezpečné.


32 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů - 1 - Mercedes-Benz 190D 1988 Autobahn videoscreen 0132 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů - 2 - Mercedes-Benz 190D 1988 Autobahn videoscreen 0232 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů - 3 - Mercedes-Benz 190D 1988 Autobahn videoscreen 0332 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v časech Favoritů - 4 - Mercedes-Benz 190D 1988 Autobahn videoscreen 04
Dvaatřicet let starý Mercedes-Benz 190E zaujal na Autobahnu jak svou rychlostí, tak i zvukem. Foto: TopSpeedGermany@Youtube

Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše