Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec

Range Rover považovaný za nejlepší vůz svého segmentu má možná zaděláno na hodně velký problém, Bentley ústy svého šéfa Wolfganga Durheimera potvrdilo další modelovou řadu - bude to SUV.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec

15.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Range Rover považovaný za nejlepší vůz svého segmentu má možná zaděláno na hodně velký problém, Bentley ústy svého šéfa Wolfganga Durheimera potvrdilo další modelovou řadu - bude to SUV.

Vlastně by Bentley mohlo zpytovat svědomí, že nevstoupilo na trh luxusních SUV výrazně dříve. Ne že bychom spatřovali v obrovském mastodontovi s pohonem všech kol a pohybujícím se výlučně po asfaltu něco neodolatelného, jenže úspěch Range Roveru, BMW, Audi, Mercedesu a spousty dalších mohla britská značka nejenže stihnout již v první vlně, ona mohla mít před většinou konkurentů několikaletý náskok.

Již v roce 1994 pověřil brunejský sultán Haji Muda Hassanal Bolkiah a jeden z nejbohatších lidí planety automobilku Bentley výrobou vozů, se kterými by mohl do terénu. Ta se se žádostí o pomoc obrátila na Land Rover, ale co probíhalo dál, jsou pouze nepodložené spekulace. Dnes se říká, že model Dominator, který díky tomu vznikl, má základ v modelu Range Rover, především pak jeho systém 4x4. Každý stroj si Bentley cenilo na tři miliony liber a celkem jich vzniklo šest. Byly dokončeny již o rok později, a právě schopnost zvládnout projekt od zadání do finální podoby s takovou rychlostí naznačuje, že Dominator měl od Range Roveru více než pár ozubených koleček.

Proč se Bentley Dominator neobjevil v sériové výrobě? Existuje několik teorií. Tak především brunejský sultán si potrpí na exkluzivitu a zřejmě by se mu nelíbilo, kdyby mohl se stejným unikátním vozem jezdit prostý lid. Velmi nepravděpodobné je i to, že by si Land Rover nepojistil své zisky konkurenční doložkou, a pak je tady ještě jeden, neméně důležitý fakt - psal se rok 1995 a Bentley společně s Rolls-Roycem pod křídly koncernu Vickers rozhodně nebylo v pozici, kdy by mohlo investovat do vývoje. To dokládá následný prodej německému Volkswagenu v roce 1998.

Takže se dočkáme až v roce 2014, téměř dvacet let od výroby Dominatoru. Na designu nového vozu pracuje Dirk van Braeckel, technikům a ladění velí Ulrich Eichhorn, který je podepsaný pod aktuálním Continentalem GT a limuzínou Mulsanne. Novinka by měla využívat podvozkovou platformu MLB, která se připravuje pro nástupce současného Audi Q7 a vychází z konstrukce použité v novém Porsche Cayenne. Cena by se měla s ohledem na ruční výrobu a luxusní materiály v interiéru pohybovat od 150 tisíc liber, tedy přes čtyři miliony korun. V základu vůz dostane zážehový osmiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. A protože je Durheimer velkým zastáncem použití dieselu, je možné, že dvanáctiválcová jednotka TDI od Audi s výkonem 500 koní a točivým momentem 1000 Nm konečně najde vhodné využití. Pro trhy, kde nejsou diesely v oblibě, se počítá s benzinovým motorem W12.


Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec - 1 - Bentley SUV 01Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec - 2 - Bentley SUV 02Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec - 3 - Bentley SUV 03Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec - 4 - Bentley SUV 04Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec - 5 - Bentley SUV 05 Bentley potvrdilo vývoj SUV, dostane i dieselový dvanáctiválec - 6 - Bentley SUV 06
Dominator existuje pouze v šesti exemlářích, každý v ceně minimálně 3 miliony liber.

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.