BMW M3 E30 předvedlo jelení skok na rallye, pak skončilo v plotu a v palmě (videa)

Vzdávat se s autem kontaktu s matičkou Zemí je ošidné. Tento pilot to poněkud přehnal s rychlostí a poznal, co to je drtivý dopad.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

BMW M3 E30 předvedlo jelení skok na rallye, pak skončilo v plotu a v palmě (videa)

18.10.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW M3 E30 předvedlo jelení skok na rallye, pak skončilo v plotu a v palmě (videa)

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vzdávat se s autem kontaktu s matičkou Zemí je ošidné. Tento pilot to poněkud přehnal s rychlostí a poznal, co to je drtivý dopad.

I řidičský analfabet, mezi které se čtenáři našeho webu jistě neřadí, tuší cosi o tom, že auto není úplně nejvhodnější prostředek pro létání. Dostat jej do vzduchu tedy není tak velký problém, řídit jej během letu je ale zcela nemožné. Pokud se tedy dobrovolně chcete vzdávat kontaktu s povrchem zemským, je nutné věnovat enormní pozornost „vzletové fázi”, jinak můžete skončit... jako pilot na přiloženém videu.

Tím je Niki Glisic, jistě žádný amatér, který se se závodním BMW M3 E30 zúčastnil letošní rallye historiků v San Marinu. Patrně chyba v rozpisu, špatná komunikace s navigátorem, prostě špatný odhad řidiče nebo více z toho naráz pak způsobilo, že Glisic při průjezdu městem zvolil značně nevhodnou rychlost na nevinně vypadajícím terénním zlomu a dostal se během chvíle snad metr nad zem. To by nutně nevadilo, ale protože pilot takový skok očividné nečekal, na malý horizont vjel v nevhodném úhlu, který jej záhy dostal do horizontální i vertikální rotace.

Pokud můžeme soudit jen podle světel, pak chybu udělal i v tom, že začal příliš brzy brzdit. Sice tak neučinil ještě před prvním dopadem, což by byla klasická panická reakce po neplánovaném skoku (jak asi tušíte, ve vzduchu brzdy nefungují, zato po dopadu se zablokovaná kola postarají o rychlou ztrátu kontroly nad autem), na brzdy šel ale ještě předtím, než se záď alespoň trochu zklidnila. Ono to lze pochopit, zatáčka se rychle blížila, faktem ale je, že to bylo toto brzdění s předními koly na zemi a zadními ve vzduchu, které vůz poslalo bokem tak, že ani následná kontra na daném prostoru už situaci nezachánila. Poblíž byl plot, palma a dům a všechno z toho poznalo, co to je německá ocel.

Je třeba dodat, že poslední fáze nehody proběhla v již relativně nízké rychlosti a následky pro auto byly velmi pravděpodobně minimální. Také nikomu z přihlížejících ani posádky vozu se nic nestalo. Přesto je to poučná věc, auto se občas dostane do vzduchu mnohem snáze nebo mnohem více, než by vás při pohledu na silnici před vámi napadlo...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.