Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025 | Petr Prokopec
Metodika měření některých oficiálně udávaných dat nemá jasná pravidla, a tak výrobci mohou použít způsoby, které pro jejich vozy vychází příznivěji. BMW to dosud nemělo zapotřebí, u některých aut ale už vlastně neměří celé zrychlení na stovku, což je obvyklé spíš v zámoří.
Zrychlení z klidu na stovku je pro řadu důležitým technickým parametrem, i když ve skutečném světě nepřijde k užitku téměř nikdy. Ruku na srdce, kolikrát jste stáli na křižovatce, opravdu to odpálili a dotáhli ke stovce, kterou za křižovatkou nelze jet legálně téměř nikde? Pro zábavu občas, ale jinak? Navíc výrobce může zoptimalizovat zpřevodování apod., aby jeho vůz v této disciplíně kraloval, poškodí tím ale jeho dynamiku i efektivitu v jiných aspektech. Je prostě lepší pustit tohle číslo z hlavy a soustředit se na jiná data typu pružná akcelerace při běžném předjíždění.
Je to prostě mnoho povyku pro nic, jenže výrobci vidí, že to na lidi funguje, a tak si nemohou pomoci a stále tlačí zrychlení na stovku na pozici jednoho z nejdůležitějších technických parametrů. A protože dnes můžete stovky dosáhnout za 5 až 6 sekund i s některými výkonnými verzemi relativně obyčejných aut, je na ta výjimečnější kladen stále větší tlak.
Některé automobilky se proto rozhodly, že začnou využívat tzv. one foot rollout, jak informuje Focus. Tedy techniku známou z dragstripových závodů, hlavně americké zábavy, kde se časomíra zapne až s jistým zpožděním, a sice po ujetí jedné stopy neboli 30,5 centimetru. Něco takového na první pohled působí titěrně, zvláště když ony sprinty se odehrávají na vzdálenost jedné čtvrtmíle či půlmíle (400 a 800 metrů). Nicméně je třeba si uvědomit, že než se auto rozjede, dojde k jistému prokluzu pneumatik.
Než přitom dojde k prakticky dokonalému přenosu veškerého výkonu na vozovku, vůz poněkud bojuje s trakcí, což výsledný čas zhoršuje. Pokud ale měření začíná až 30,5 centimetru za úvodní startovní čárou, mohou automobilky čas potřebný ke zrychlení na stovku vylepšit až o 3 desetiny sekundy, což je v daném kontextu opravdu neskutečně dlouhá doba, klidně 10 a víc procent. Třeba s časem 3,2 sekundy již dnes neohromíte, čas 2,9 sekundy ale vypadá zajímavě.
Seznam výrobců, kteří k něčemu takovému sklouzli, se prý stále rozšiřuje. K americkým značkám Tesla (Model S Plaid) a Dodge (Demon SRT), kde to nepřekvapí a neurazí, tam to tak zákazníci vnímají, se totiž poměrně překvapivě přidalo BMW. Mnichovští si dlouho na podobné kejkle nepotrpěli, spíš udávali konzervativní časy, ale jejich auta jsou stále těžší, takže lepších reálných parametrů dosahují stěží. S touto technikou jsou najednou jako blesk. Nevíme zatím, kolika různých aut se tento přístup týká (začali jsme přes naše kontakty zjišťovat víc a seznam případně rozšíříme), mezi „postiženými” je ale zcela jistě elektrické SUV iX. To se dle původních předpokladů mělo těšit velkému zájmu, ale zase takový hit to není, a tak je třeba ho trochu přikrášlit.
BMW mělo proceduru one foot rollout využít při měření dynamiku faceliftované verze M70 xDrive, která byla představena tento týden. Ve srovnání s předchozím provedením M60 xDrive totiž novinka dostala o 40 koní navíc (659 k versus 619 k), při standardním sprintu se to ovšem vůbec neprojevilo, ten zůstal na dosavadních 3,8 sekundách. To by ale jen stěží demonstrovalo pokrok, proto se čas začal měřit až po 30,5 centimetrech, čím klesnul na 3,5 s. To se za M70 hned snáz účtuje 124 900 Eur, tedy zhruba 3,15 milionu korun, za které se už v Německu prodává, že?



Vrcholné BMW iX M70 xDrive dostalo do vínku 659 koní, ovšem i přes 40koňové stádo navíc oproti předchozí verzei M60 nijak nezrychlilo. Proto v Mnichově přistoupili k poněkud lacinému triku, na který v Evropě nejsme příliš zvyklí. A nemá v tom být samo. Foto: BMW
Zdroj: Focus, BMW
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
včeraTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva