Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Bridgestone Large and Narrow: zúžením pneumatik k nižší spotřebě
4.4.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Větší a užší - takový je koncept pneumatiky, kterou představil japonský výrobce na autosalonu v Ženevě. Chce být hlavně hospodárnější.
Koncept nového obutí představuje novou kategorii pneumatik, které jsou v porovnání s dnešními pneu užší a jsou určeny pro ráfky s větším průměrem. Tlak vzduchu v těchto pneumatikách je vyšší než v případě konvenčních typů, dalším významným faktorem je nová technologie dezénu a speciální složení směsi.
Co z toho pramení za výhody? Zvětšením průměru pneumatiky a zvýšením vnitřního tlaku vzduchu je možné výrazně omezit změny tvaru styčné plochy mezi pneumatikou a vozovkou. Spolu se změnami struktury a materiálů dosáhl Bridgestone součinitele valivého odporu, který je přibližně o 30 % nižší než u „gumy” konvenčního rozměru (175/65 R 15). Kromě toho klade užší pneumatika menší odpor vzduchu, což jsou v obou případech faktory přispívající k nižší spotřebě paliva. Díky těmto vlastnostem se může nový koncept pochlubit vyšší hospodárností než současné „ekologické pneumatiky”.
V případě jízdních vlastností lze očekávat zlepšení alespoň za deště nebo na mokré vozovce. Konstrukce pneumatiky zúžila styčnou plochu, čím zvýšila její zatížení. Tím předchází hromadění vody mezi pneumatikou a povrchem vozovky a spolu novým dezénem a směsí má obutí dosáhnout zlepšení přilnavosti na mokru přibližně o 8 %
Jaký bude vliv na přilnavost na suchu je otázkou, předpokládáme však, že negativní. Zvětšení průměru pneumatiky sice styčnou plochu prodlouží, negativní dopad jejího podstatného zúžení to ale eliminuje jen stěží. Více by v tomto směru naznačila praktický test, ten ovšem zatím není možné provést. Bridgestone ale slibuje rychlé uvedení takové pneumatiky do výroby v modelové řadě Ecopia. Na jaké vozidlo by ale pneu o velkém průměru a malé šířce mohly pasovat, je zatím otázkou bez odpovědi.

Pneumatika Large and Narrow od Bridgestone je zatím konceptem, do výroby se ale dostat má. Jinou otázkou jo, kdo někdy pro takové obutí postaví auto...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 9 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
před 10 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch