Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Budou elektromobily?
3.4.2012 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Kdybyste měli na stole tři modely - parní strojek, benzínový motorek a elektromotorek, rozhodně se rozhodnete pro ten třetí.
Nemusíte zatápět pod kotlem ani dolévat benzín, roztáčet motor a čekat, jestli chytne nebo ne. Jen stisknete spínač elektrického proudu. Elektromotory jsou prozatím nejpohodlnějším pohonem nejrůznějších strojů. Točí se tiše, čistě, pružně - nepotřebujete změny převodu jako u vozidel se spalovacími motory. Proč prozatím nezvítězily v našich automobilech? Z někdejších pokusů zbyly jen „ještěrky” a vysokozdvižné vozíky pro vnitřní dopravu materiálu v průmyslových závodech a ve skladech. Jsou napájeny proudem z akumulátorových baterií - nešlo by to s většími vozidly? Nešlo - prozatím... Baterie jsou těžké a jejich dobíjení je pomalé. Elektrickou energií si nemůžeme koupit tak rychle jako benzín nebo naftu. U automobilu by trvalo dobíjení přinejmenším celou noc, ale stejné by se příštího dne nenajelo mnoho kilometrů.
Předešlé století nám radilo, abychom vyráběli elektromobily. Podívejte se na fotografii pyšného návěsného kočáru taženého elektromobilem značky Heilmann. Je z roku 1898 a jede v něm právě se svým přítelem ruský velkokníže Alexej. Lidé žasli a někteří se klaněli, jedni technice a jiní velkoknížeti. Opravdu dobrý rozhled měl řidič jiného vozu, elektrického kupé Hautier z roku 1899. Tenkrát asi byli pyšní všichni, stavitel kočáru, dodavatel elektromotoru, výrobce akumulátorové baterie i původce naleštěných mosazných svítilen. Také řidiči bylo možná dobře, protože se díval zvysoka na obyčejné kočí.
Na sklonku předešlého století jezdil elektrický automobil také po Praze. Jeho konstruktérem byl vynálezce obloukové elektrické lampy, rozšířené po celém světě, zakladatel našeho elektrotechnického průmyslu, František Křižík. Člověk z prostého lidu a potom čestný doktor technických věd a věhlasný organizátor elektrotechnického pokroku. Mimo jiné postavil v Praze první elektrickou dráhu s pozemním přívodem proudu, z Letné do Královské obory.
Elektromobil poháněl motor o 5 k. Pak přišel Křižík na myšlenku, že odstraní dobíjení baterie v garáži. Objednal si v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement spalovací motor, připojil k němu dynamo a dobíjel za jízdy. Takových pokusů bylo na světě mnoho, ale elektrické automobily asi jednou vzkřísí chemici. Dají nám mikrobaterie s vysokou kapacitou nebo palivové baterie, zatím vyvíjené v laboratořích.
Pointa: Ptáte se, co jsme tím chtěli říci? Že něco podobného už jsme psali alespoň padesátkrát? Máte pravdu, ale toto není náš text, jde o doslovný (opravdu bez nejmenší úpravy, včetně nadpisu) přepis části knihy Motorové opojení od Františka Alexandera Elstnera, která byla poprvé vydána již v roce 1966. Jak vidíte, za těch skoro 50 let se nezměnilo prakticky nic, klíčový problém je stále stejný, doufání v lepší zítřky nezměněné. A také si povšimněte, že něco jako Opel Ampera si František Křižík postavil již před více než 110 léty s pomocí techniky pánů Laurina a Klementa.
Elektromobily dost možná jsou budoucností. Ale jsou jí už hodně, hodně dlouho...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 9 hodinami
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
před 11 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
včera
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
