Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí
28.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Saab stále nedokázal obnovit výrobu a bez dodatečného financování to zřejmě už nesvede. Paradoxem je, že klíč k nejsnažší cestě k návratu do normálu má v tuto chvíli v rukou koncern General Motors.
Když jsme začátkem dubna psali o zastavení výroby v Saabu kvůli omezení dodávek od partnerských firem, netušili jsme, že se situace během dalších třech týdnů nezmění. Bohužel se tak stalo a švédská automobilka se do dnešního dne k výrobě nevrátila.
Důvody jsou stále stejné. Firma v tuto chvíli nemá dostatek finančních prostředků pro „zalepení děr” v rozpočtu a potřebuje získat další. Již před pár týdny přišla s plánem prodeje a následného zpětného pronajmutí svých výrobních prostor, čímž by získala něco přes 30 milionů Eur pro opětovný rozjezd svých aktivit. Jenže ten, kdo má peníze poskytnout, je ruský bankéř Vladimir Antonov, dřívější spolumajitel Spykeru, tedy firmy, která dnes Saab vlastní. V čem je problém?
Na první pohled v ničem. Antonov by peníze poskytl rád, jenže ze Spykeru musel odejít kvůli pouhému podezření amerických tajných služeb, že disponuje penězi pocházejícími z trestné činnosti. Ačkoli Antonovovi a jeho firmám nikdy nic podobného nebylo prokázáno, americké zákony by za takové situace nedovolily General Motors automobilku Saab Spykeru prodat, a tak Antonov musel ven ze hry. Aby se do ní nyní vrátil a stal se znovu spolumajitelem Spykeru (zřejmě jde o součást dohody a poskytnutí úvěru), potřebuje k tomu firma souhlas celé řady subjektů.
První je švédská vláda, která Spykeru ručí za úvěry od Evropské investiční banky (EIB). Ta s operací problém nemá. Druhým je sama EIB, která v úterý též vydala souhlas. A třetím je koncern General Motors, který do této situace opět dostaly domluvené podmínky prodeje o možnostech změn ve vlastnické struktuře Saabu či firem, které jej vlastní, po určitou dobu po jeho prodeji.
Osud švédské automobilky tak má po letech de facto v rukou opět GM. Jenže GM zatím mlčí a věc odmítá komentovat. A to Saab nedávno slavil své výročí nezávislosti na tomto koncernu pomocí Independence Edition modelu 9-3...
Spyker se samozřejmě snaží i jiná řešení, hovoří se třeba i o vstupu čínského kapitálu, návrat Antonova by ale zřejmě byl tím nejsnažším a nejvíce žádaným. Další vývoj ukáží nejbližší týdny.





Na svůj návrat do výroby čeká i nové SportCombi 9-5
Zdroj: New York Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Věříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1