Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dědic Fiatu ukázal, že nová Panda může být parádní normální auto, jeho kreace ale znovu dráždí italskou vládu
19.7.2024 | Petr Prokopec
Je to ten typ auta, který si s Fiatem spojíme ze všeho nejvíc - normální, relativně dostupný a široce využitelný vůz. Právě tento aspekt zdůrazňuje Lapo Elkann, jenže si současně znovu naběhl.
Nejspíše nikomu neunikl spor, do kterého se zamotaly koncern Stellantis a italská vláda. Ta se rozhodla, že bude tvrdě vyžadovat skutečně italský původ všeho, co od pohledu vzbuzuje dojem, že pochází z apeninského poloostrova. Fiat tak kupříkladu nemůže používat jako ozdobu tradiční trikoloru u svých aut, jinak hrozí jejich zabavení. Alfa Romeo kvůli tomu pak musela přejmenovat své nové SUV. A třeba DR vyfasovalo nemalou pokutu, byť zrovna v jeho případě to může být oprávněné.
U koncernu Stellantis je ale situace jiná. Fiat je tradiční italskou značkou, stejně jako Alfa Romeo. Ani jeden výrobce nezmiňoval, že by modely 500 a Milano vyráběl v Itálii, druhá zmíněná naopak uváděla, že pokud by se tak stalo, byl by vůz o statisíce korun dražší. Tímto názvem pak jen chtěla odkázat na svou domovinu, stejně jak tak učinil Fiat s onou trikolorou. A nejsme si jisti, že by si zrovna tímhle automobilky nahrabaly majlant. Nikoho ani neuváděly v omyl, Itálie je zrovna s nimi neskonale spojená i v případě, že se některé modely vyrábí jinde.
Co za tímto sporem stojí, je otázkou, zatím ale kulminuje posměšky Alfy Romeo. A může zajít ještě dálo, neboť na straně dědiců Fiatu se v na nějaké velké ohledy dál nehraje. Nejnověji přiložil polínko do ohně Lapo Elkann, jeden z původních dědiců Fiatu, který dnes spoluovládá firmu Exor, konglomerát mající velkou moc i nad celým koncernem Stellatis. Ten také majoritně vlastní společnost Garage Italia, která přišla se svými vizualizacemi možných podo nového Fiatu Grande Panda. Jde o šest grafických návrhů, které odkazují na minulost vozu i samotné země a ukazují jeho možné využití pro docela normální účely. Třeba provedení SIP dává vzpomenout na telekomunikační společnost, která využívala Pandy osazené žebříkem na střeše.
Malý hatchback byl nicméně využíván také lesníky či policisty, přičemž i na ně nyní Elkann pamatuje. Stejně jako ve vizualizacích vzpomíná i na 90. léta, a to s pomocí verze ozdobené trikolorou. Jenže na tu Grande Panda nemá nárok, montovat se totiž bude v srbském Kragujevači, opět mimo Itálii. Že to znovu dráždí italskou vládu, nemusíme dodávat, něco nám ale říká, že i o to Lapo jako známý excentrik stál. Aby někdo měl problém s použitím italských insignií na Fiatu ve ztvárnění italskou společností s názvem Garage Italia nám přijde opravdu absrudní.






Firma Lapa Elkanna dráždí italské politiky, její grafické návrhy nového Fiatu Grande Panda totiž odkazují na Itálii. Jenže tam se vůz nevyrábí. Sám Lapo je ale známý provokatér s opravdu silným ekonomickým zázemím. Foto: Garage Italia, tiskové materiály
Zdroj: Garage Italia
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
před 2 hodinami
Toyota prodává auto, které vypadá, jako by přijelo rovnou z 80. let. Je to ale moderní vůz. A teď dostal další modernizaci
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Fordů se zhroutily tak moc, že je všechny dohromady skoro překonává starý dobrý Mustang
před 5 hodinami
Ojetá italská kráska láká už po pár letech nízkými cenami. Je to pořád normální auto s plejádou motorů, také je to ale pořád Ital
včera
Tohle unikátní Lambo je jediný skutečný předchůdce Urusu. Postavit si ho nechal sultán a jezdil s ním šéf BMW a VW, potom se zatoulalo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
