Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu
9.5.2022 | Petr Miler
Může se zdát, že automobilový svět kráčí stále vpřed a včerejší hrdinové jsou zítřejší poražení. Jenže tak jednoduché to není, v případě dieselů dodnes nevzniklo nic, co by překonalo extrémní stroj Audi, jehož éra skončila už v roce 2012.
Konec předminulé dekády byl jedním z vrcholů zřejmě doznívající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tehdy mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za jedinou dekádu změnilo...
Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy, tímto strojem chtěli ukázat svou nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné možné aplikace, nacpali jej nakonec jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný, relativně úsporný a jako každý dvanáctiválec patřičně výjimečný.
Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a je stále nejsilnějším motorem TDI historie i nejsilnějším sérovým dieselem, který se kdy objevil v osobním autě. Vůz se vyráběl mezi léty 2009 a 2012 a jeho ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní ale mohl zapomenout a jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm už mezitím stihla též spadnout do propadliště dějin.
Primát Q7 V12 TDI vzhledem k dobovým náladám už těžko někdo někdy vezme, a tak se můžeme díky videu níže už jen pokochat, co bylo také možné naposledy před 10 léty, kdy tento model končil ve výrobě. Zrychlení ze 100 na 200 km/h okolo 15 sekund s a maximálka tachometrových 277 km/h, to jsou skutečně vynikající hodnoty i na dnešní dobu, navíc dosahované nenuceně za relativně noblesního zvukového projevu. Podívejte se ale sami, co tohle auto i dnes dovede, konkurenci mezi aktuálními naftovými modely by nejspíše hledalo marně.






Tohle auto vypadá jako kus historie, ve skutečnosti je to ale stále největší dieselová mašina mezi osobními auty všech dob. I 10 let po svém konci se na německé dálnici projevuje velmi přesvědčivě. Ilustrační foto: Audi
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Společný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 3 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 4 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva