EU oficiálně: zákazy pro benziny a diesely od roku 2050, polovina mrtvých v roce 2020

Obávané se stalo skutkem, Evropská komise dnes představila své plány v oblasti dopravy na příštích čtyřicet let. Těžko říci, zda jsou více k smíchu, nebo k pláči.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

EU oficiálně: zákazy pro benziny a diesely od roku 2050, polovina mrtvých v roce 2020

28.3.2011 | Pavel Janda | 18 příspěvků

EU oficiálně: zákazy pro benziny a diesely od roku 2050, polovina mrtvých v roce 2020

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obávané se stalo skutkem, Evropská komise dnes představila své plány v oblasti dopravy na příštích čtyřicet let. Těžko říci, zda jsou více k smíchu, nebo k pláči.

Když jsme před necelými třemi týdny psali o chystaném záměru Evropské komise naplánovat postupné vymýcení aut s konvenčním pohonem, byla zde pořád jistá naděje, že jde jen o hloupý žert či omyl. Bohužel jde o krutou realitu a dříve prezentované informace se v právě představených záměrech Bruselu dokonale zrcadlí. A co více, není to jediná věc, kterou se komise rozhodla naplánovat.

Jak již bylo zmíněno ve výše odkazovaném článku, základem evropských plánů je postupné vymýcení vozů poháněných spalovacími motory. Již v roce 2030 mají tvořit jen polovinu všech aut na silnicích. Co bude tvořit tu druhou? Přece elektromobily a to přesto, že jejich podíl na trhu je dnes prakticky nulový a jejich vyhlídky na světlé zítřky minimální. Zajímá to někoho? V Bruselu nikoli, plán je přece plán.

Jeho smyslem je omezit emise CO2 a závislost Evropy na ropě o 60 procent. Navíc pochopitelně nejde o konečný stav, od roku 2050 má být benzinem a naftou poháněným vozům vjezd do měst, úplný zákaz jejich provozu pak jistě bude jen otázkou času.

Pošetilost tohoto návrhu jsem komentoval již minule a situace se od té doby nikterak nezměnila. Je naprosto nereálné domnívat se, že během pouhých 19 let bude polovina aut současné koncepce nahrazena něčím, co dnes ani nelze vyrobit v podobě, která by konvenčním autům byla schopna konkurovat.

Další oficiální informace ale dávají jisté vodítko k tomu, co je skutečným cílem celého plánu. V záměrech rovněž stojí, že většina cest do vzdálenosti 300 kilometrů by se měla odehrát vlakem. A nad 300? Letadlem. Nahrazení současných automobilů elektromobily tak může být jen jakousi uklidňující tezí. Jakmile se přijde na to, že to není reálné, může ke slovu přijít plán B. Však vlak je nakonec přece také dopravní prostředek poháněný elektřinou.

Těmto domněnkám nahrává i další absurdní plán komise. Podle něj by se totiž měl počet osob, které zahynou v silniční dopravě, snížit již v roce 2020 na polovinu. V roce 2050 by se pak měl „přiblížit nule”. Jak toho lze docílit na silnicích plných přirozeně chybujících lidských bytostí...

Evropský komisař Siim Kallas rezolutně prohlašuje, že tyto plány nejsou útokem na osobní mobilitu. Konkurenceschopný systém dopravy osob je prý klíčový pro schopnost Evropy konkurovat zbytku světa, pro ekonomický růst, tvorbu pracovních míst a kvalitu každodenního života. Vše ale jasně ukazuje na to, že si místo osobního automobilu budeme muset brzy chtě nechtě koupit lístek na vlak.

Není nad to hovořit o realitě slovy označujícími pravý opak. Nepřipomíná vám to něco?

Válka je mír, svoboda je otroctví, nevědomost je síla...

Pavel Janda

Diskuze 18 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše