Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Fandové se za 320 tisíc pokusili upravit 20 let staré kombi, aby bylo rychlejší než Lamborghini za 4,6 milionu
19.12.2022 | Petr Prokopec
Zní to jako nemožná mise, rozdíl v cenách se zdá být příliš velký na to, aby levnější vůz mohl fungovat déle než pár sekund. Jenže za těch správných podmínek může David porazit Goliáše i na okruhu, dokonce ne o málo.
Snad každý nadšenec do čtyř kol by rád vlastnil supersport. Pořídí si ho ale jen málokdo, a to z mnoha logických důvodů. V prvé řadě tu máme vysokou cenu, v té druhé pak nemalé provozní náklady. S takovým vozem navíc nebudete jezdit každý den, potřebujete tedy ještě jeden a k němu garáž. To už je poměrně velké množství překážek, navíc je třeba dodat, že naprostá většina supersportů má daleko k univerzálně použitelným autům a jezdit s nimi budete zřídka, i když vaše předsevzetí bude úplně opačné.
Lidé tak s velkou oblibou přistupují k tuningu, který pomáhá jejich rodinná auta alespoň trochu přiblížit k vysněné dynamické lize. Je nicméně zapotřebí zvolit vyhovující základ. Vzpomínám si, jak svého času na řadě srazů doslova zářila upravená Škoda Fabia. Ta dostala snížený podvozek, nový lak, kompletně překopaný interiér či vzhůru výklopné dveře. Nicméně jelikož pod kapotou zůstal motor 1,2 HTP, o trhače silnic nešlo.
Fandové z kanálu Driven Media na Youtube nicméně do mladoboleslavských skladů pro nechvalně známý tříválec rozhodně nesáhli. I s limitem 20 tisíc dolarů (asi 456 tisíc Kč) na projekt relativně obyčejného auta schopného porážet supersporty zvolili mnohem vhodnější základ - Subaru Impreza WRX druhé generace. Ta se vyráběla v letech 2000 až 2007, pohled na světla zvaná Blob Eye pak odhaluje, že jde o provedení po prvním faceliftu, jenž přišel dvě léta po debutu. Změnily se nicméně jen čelní partie, nikoli motor.
Právě pohonná jednotka byla důvodem, proč se kolegové pro tento vůz rozhodli. WRX totiž používá přeplňovaný 2,5litrový plochý čtyřválec, jemuž lze poměrně snadno zvýšit výkon. To se i povedlo, ze 197 koní, jenž motoru po 20 letech služby zbylo, je tak nově 308 koní. To sice na supersport jako Lamborghini Murciélago SV za 200 tisíc USD (asi 4,6 milionu Kč), kterému se rodinný sporťák měl vyrovnat, nestačí, kromě dopingu motoru však Subaru prošlo i dalšími úpravami.
Odlehčení o 136 kg, stejně jako instalace nového podvozku a lepivých pneumatik přinesly své ovoce. Na relativně krátkém okruhu byla totiž Impreza o takřka tři sekundy rychlejší než Lambo. A to je třeba dodat, že autoři ani nespotřebovali celý rozpočet, stavba je vyšla jen na 14 tisíc USD, tedy asi tedy necelých 320 tisíc Kč. Citelně tomu ovšem napomohly okolnosti - jednak charakter okruhu fandí spíše menším autům a jednak se srovnání uskutečnilo před pár dny. Teplota se tedy pohybovala jen lehce nad nulou, což není ideální pro relativně těžký a velký supersport. Ale i to je nakonec faktor, který je při běžném využití ve hře - spousta sporťáků vyžaduje pneumatiky optimalizované pro vyšší teploty, které se už pod nějakých 8°C mění v puky, které je nutné řádně zahřát, aby začaly fungovat.



Fandové z Driven si dali za cíl porazit porazit Lamborghini za 4,6 milionu korun... Foto: Lamborghini
...se Subaru, na jehož pořízení a úpravy nevydali ani 320 tisíc korun. To se nakonec povedlo, zčásti i dílem počasí. Ilustrační foto: Subaru
Zdroj: Driven Media@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 11 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 5 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 6 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 8 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva