Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak přesně zrychlily F1? Srovnejte si jízdy Hamiltona v kvalifikaci v letech 2016 a 2017
31.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bylo jasné, že nové ef-jedničky budou rychlejší, ale jaký je přesný rozdíl ve zcela srovnatelných částech závodu u strojů jedné stáje? Podívejte se.
První letošní závod Formule 1 zrovna úchvatnou podívanou nebyl. Pravda, došlo sice k souboji Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela o první místo, ten se ovšem odehrál spíše skrze boxovou uličku a ne přímo na dráze. O samotná předjetí byla větší nouze než v předchozích letech, což pramení zejména ze změny pravidel.
Na základě nových regulí jsou monoposty širší, respektive dostaly mnohem větší a účinnější křídla, což se projevilo na lepší aerodynamice. Co je ovšem lepší pro řidiče, znesnadňuje život soupeřům. Za letošními formulemi jsou takové turbulence, že už se za ně nelze pověsit a nechat vytáhnout. Navíc obouvají širší pneumatiky, a větší mají i brzdové kotouče. Na jedné straně jsou rychlejší, na druhé potřebují kratší brzdné zóny. Výsledkem je tak, že šancí pro předjetí ubylo.
Přesto je tu jedno velké pozitivum - jezdí se výrazně rychleji a jde to vidět i na časech na kolo. Dokonce došlo i na nejrychlejší kvalifikační čas, jaký kdy byl v Melbourne zajet. Byl to Hamilton, kdo se ve třetí části kvalifikace dostal na 1 minutu a 22,188 sekundy, čímž překonal jak zbytek startovního pole, tak i dosavadní rekord.
Ten v roce 2011 ustanovil Sebastian Vettel, tehdy kolo objel v čase 1:23,529. Proč se o tom ale nikde nemluví? Důvod je prostý, jako absolutní rekordy jsou brána kola přímo ze závodu. A zde letošní nejrychlejší jezdec Kimi Räikkönen výrazně zaostal za časem Michaela Schumachera z roku 2004 (1:26,538 versus 1:24,125).
Na Finovo kolo se ale podíváme někdy příště, nyní tu máme srovnání letošní a loňské kvalifikační jízdy Lewise Hamiltona. Rozdíl je podstatný, ještě před rokem by Mercedes citělně pomalejší. Brit s monopostem W07 Hybrid dosáhl 1 minuty a 23,837 sekund, oproti letošku ztratil takřka dvě sekundy.
Za vším stojí hlavně v úvodu zmiňovaná lepší aerodynamika i přilnavost, díky čemuž si jezdci mohou dovolit projíždět zatáčky ve vyšších rychlostech. Na rovinkách jsou si ale monoposty rovny, oba dosahují zhruba 315 km/h.

Lewis Hamilton byl letos během kvalifikace na Velkou cenu Austrálie skoro o dvě sekundy rychlejší než loni. A co více, dokonce pokořil i rekord Sebastiana Vettela z roku 2011
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
dnesMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Použití jména Favorit pro tuto novou Škodu je absurdní kastrací slavného jména. A nepovedený vzhled je ten nejmenší problém
31.5.2025Jeep Cherokee je po dvouleté odmlce zpátky a vypadá jako nikdy dřív
31.5.2025Ford musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
31.5.2025Toyota v Evropě začne vyrábět jeden ze svých nejzajímavějších modelů, přesto vám ho tu neprodá. Je jen na export
31.5.2025Peugeot říká, že když jeho první elektrické GTi bude fiasko, vrátí se i jako spalovací auto. Je vůbec nutné čekat na výsledek?
31.5.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral