Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit
16.8.2022 | Petr Miler
Mercedesy byly po léta skoro synonymy dieselových aut, tento typ pohonu k jejich charakteru seděl. Přesto Němci zarytě odmítali vstoupit mezi výrobce sportovních naftových modelů, až na jednu výjimku.
Dieselové motory jsou momentálně druhem na vymření. A je to škoda. Jakkoli jsme nikdy nepatřili mezi jejich nadšené příznivce, jejich efektivita a z ní pramenící příhodnost pro určitá využití si zaslouží respekt. Pro dnešek se ale vrátíme do dob, kdy se naftové motory dostávaly pod kapotu pomalu všech aut a toužila po nich jasná většina lidí. V první polovině předminulé dekády byly naftové motory skutečně v rozpuku a mánie kolem nich se nevyhýbala ani sportovně laděným autům. Tak se stalo, že Mercedes, který jinak pro diesely hořel, udělal výjimku a poprvé - a dnes můžeme říci, že i naposledy - postavil model divize AMG, který nepoužíval objemný benzinový, ale o něco menší naftový motor.
Skutečné dieselové AMG v minulosti vzniklo opravdu jen jedno a byla to velmi krátká epizoda. Jednalo se o typ C30 CDI AMG, který byl mezi léty 2002 a 2004 dostupný jako sedan, kombi i tzv. sportkupé, z nichž ten poslední jmenovaný se dočkal i jistého věhlasu. Právě na to dnes zavzpomínáme díky videu, které současnou optikou ukazuje jeho dynamiku na německé dálnici.
Než se dostaneme k podstatě věci, připomeňme, že ač jméno modelu naznačuje použití třílitrového naftového šestiválce, pohon vozu ve skutečnosti zabezpečoval mohutný řadový pětiválec s objemem 2 950 cm3. Ten po úpravě divizí AMG disponoval na svou dobu mimořádnými parametry - výkon činil až 170 kW (231 koní) a točivý moment vrcholil na 540 Nm, díky nimž zrychloval na stovku za 6,8 sekundy a dosáhl elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h.
To jsou parametry, které u dieselu nezklamou ani dnes, jak nakonec můžete vidět níže. Ne úplně obvyklý exekutor dálničních rychlojízd v tomto případě vynechá akceleraci z 0 na 100 km/h, ze 100 na 200 km/h ale C30 CDI AMG pálí velmi slušně. Pokus o maximální rychlost pak bez dlouhého otálení skončí na elektronicky omezených 253 km/h dle GPS. Přidejme informaci o kombinované spotřebě 7,6 litru nafty o na 100 km... No je na tom všem něco zavrženíhodného?






Jen jednou jedinkrát Mercedes postavil plnotučné dieselové AMG a nabídl jej lidu. Níže jej můžete vidět v akci, špatně nejede ani dnes. Sehnat dnes byť slušně zachovalý ojetý kousek je ale skoro výhra v loterii, moc se jej neprodalo. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: DignitasCars@Youtube
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Zbude jedno místo pro Salače? včera 15:04
- Update Noah Dettwiler včera 14:44
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 včera 08:00
- Aktuálně ze Sepangu 26.10.2025
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out 26.10.2025
Nejčtenější články
Šéf Mercedesu-AMG v posledním rozhovoru před propuštěním prokázal, že své pozici absolutně neměl co dělat
29.9.2025
Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
30.9.2025
Jezdec Formule 1 se upsal tuningovému ďáblu, „za trest” teď musí jezdit s jedním z jeho aut
30.9.2025
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
30.9.2025
Ford dokoná své sebezničení, i kdyby cokoli, bez fanfár utnul výrobu auta, na které se do poslední chvíle stály fronty
30.9.2025
Živá témata na fóru
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Onboard videa 10.26. 19:15 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.26. 13:40 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
