Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit

Mercedesy byly po léta skoro synonymy dieselových aut, tento typ pohonu k jejich charakteru seděl. Přesto Němci zarytě odmítali vstoupit mezi výrobce sportovních naftových modelů, až na jednu výjimku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit

16.8.2022 | Petr Miler

Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit

/

Foto: Mercedes-Benz

Mercedesy byly po léta skoro synonymy dieselových aut, tento typ pohonu k jejich charakteru seděl. Přesto Němci zarytě odmítali vstoupit mezi výrobce sportovních naftových modelů, až na jednu výjimku.

Dieselové motory jsou momentálně druhem na vymření. A je to škoda. Jakkoli jsme nikdy nepatřili mezi jejich nadšené příznivce, jejich efektivita a z ní pramenící příhodnost pro určitá využití si zaslouží respekt. Pro dnešek se ale vrátíme do dob, kdy se naftové motory dostávaly pod kapotu pomalu všech aut a toužila po nich jasná většina lidí. V první polovině předminulé dekády byly naftové motory skutečně v rozpuku a mánie kolem nich se nevyhýbala ani sportovně laděným autům. Tak se stalo, že Mercedes, který jinak pro diesely hořel, udělal výjimku a poprvé - a dnes můžeme říci, že i naposledy - postavil model divize AMG, který nepoužíval objemný benzinový, ale o něco menší naftový motor.

Skutečné dieselové AMG v minulosti vzniklo opravdu jen jedno a byla to velmi krátká epizoda. Jednalo se o typ C30 CDI AMG, který byl mezi léty 2002 a 2004 dostupný jako sedan, kombi i tzv. sportkupé, z nichž ten poslední jmenovaný se dočkal i jistého věhlasu. Právě na to dnes zavzpomínáme díky videu, které současnou optikou ukazuje jeho dynamiku na německé dálnici.

Než se dostaneme k podstatě věci, připomeňme, že ač jméno modelu naznačuje použití třílitrového naftového šestiválce, pohon vozu ve skutečnosti zabezpečoval mohutný řadový pětiválec s objemem 2 950 cm3. Ten po úpravě divizí AMG disponoval na svou dobu mimořádnými parametry - výkon činil až 170 kW (231 koní) a točivý moment vrcholil na 540 Nm, díky nimž zrychloval na stovku za 6,8 sekundy a dosáhl elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h.

To jsou parametry, které u dieselu nezklamou ani dnes, jak nakonec můžete vidět níže. Ne úplně obvyklý exekutor dálničních rychlojízd v tomto případě vynechá akceleraci z 0 na 100 km/h, ze 100 na 200 km/h ale C30 CDI AMG pálí velmi slušně. Pokus o maximální rychlost pak bez dlouhého otálení skončí na elektronicky omezených 253 km/h dle GPS. Přidejme informaci o kombinované spotřebě 7,6 litru nafty o na 100 km... No je na tom všem něco zavrženíhodného?


Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 1 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 01Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 2 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 02Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 3 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 10Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 4 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 12Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 5 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 14Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 6 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 15
Jen jednou jedinkrát Mercedes postavil plnotučné dieselové AMG a nabídl jej lidu. Níže jej můžete vidět v akci, špatně nejede ani dnes. Sehnat dnes byť slušně zachovalý ojetý kousek je ale skoro výhra v loterii, moc se jej neprodalo. Ilustrační foto: Mercedes-Benz

Zdroj: DignitasCars@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše