Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jízda s VW z roku 2004 ještě s dieselem bez turba po Autobahnu vás naučí vážit si vašeho vozu
11.2.2022 | Petr Miler
Spousta lidí „frfňá” nad tím, jak jede či spíše nejede jejich auto, faktem ale je, že pokud máte pod kapotou aspoň 100 koní prakticky v čemkoli, máte pod palcem hotového draka na kolech ve srovnání s VW Caddy SDI.
V posledních dekádách jsme byli svědky zrodu nové turboéry v případě benzinových motorů. Na rozdíl od některých dřívějších turboér není ta současná přirozená, není dílem technického vývoje, ale regulací zejména Evropské unie a jejího tlaku na minimalizaci normované spotřeby paliva. Hlavně do charakteru předchozího cyklu měření spotřeby a emisí NEDC výborně zapadaly motory, které co nejméně energie spotřebují „pohonem sebou samých”, a jsou tedy fyzicky co nejmenší. Proto se najednou skoro všechny automobilky vydaly cestou downsizingu - stačilo udělat z motoru 3,0 nový 2,0 turbo nebo z 1,6 nový 1,0 turbo a papírové emise CO2 šly dolů, ať už byla praktická realita jakákoli.
Ještě než přišly tyto doby, dorazila éra turbodieselů, která naopak přirozená byla. Naftové motory měl vždy své kouzlo ve vyšší provozní efektivitě, s atmosférickým plněním ale byly velmi slabé a hlučné. Přidání turbodmychadel výhodu provozní efektivity nezabilo, výkonu ale výrazně přibylo a došlo i k jistému utlumení jejich rachtavého projevu. Není divu, že dnes snad neexistuje auto, které by šlo s dieselem bez turba koupit, ještě v předminulé dekádě to ale možné bylo.
Volkswagen svého času zbavil turba dnes už legendární 2,0 TDI, aby stvořil motor 2,0 SDI určený hlavně pro menší dodávky. I ten má své výhody - oproti turboverzi je levnější a trvanlivější. Z dnešního pohledu ale připomíná hlavně to, proč diesely turba skončily, neboť dynamická marnost VW Caddy z roku 2004 s tímto motorem je navzdory ne až tak malému nominálnímu výkonu (69 koní) naprosto zřejmá.
Ukazuje to přiložené video, na kterém člověk stojící za kanálem TopSpeedGermany na Youtube protáhl právě tento Volkswagen po německé dálnici. Nevíme, kolik má najeto, to není patrné, pár set tisíc kilometrů v provozu už si ale zjevně užil. A funguje pořád dobře, jen jeho dynamický projev je opravdu marný - už rozjet se na dálniční stotřicítku zabere věčnost a byť se nakonec auto doplahočí až kamsi ke 150 km/h, opravdu to není přesvědčivé. Lépe než tohle jede dnes pomalu všechno, tak až zase budete naříkat nad dynamikou vašeho auta, které se nejmenuje Dacia Spring, vzpomeňte si na tuhle „caddynu”...



VW Caddy je vyhlášený pracant a ve verzi TDI i docela jel. O verzi SDI na videu níže to říci nelze. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 4 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Dacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 2 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 3 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 4 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 5 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva