Nejnovější Dacia ukázala svou dynamiku, Škoda 120 je vedle ní hurikán

Nečekali bychom, že to o jakémkoli novém autě 45 let po zrodu stodvacítky řekneme, ale nic jiného nám nezbývá. Už technické parametry naznačovaly tragédii, praxe není ani trochu lepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nejnovější Dacia ukázala svou dynamiku, Škoda 120 je vedle ní hurikán

3.4.2021 | Petr Miler

Nejnovější Dacia ukázala svou dynamiku, Škoda 120 je vedle ní hurikán

/

Foto: Dacia

Nečekali bychom, že to o jakémkoli novém autě 45 let po zrodu stodvacítky řekneme, ale nic jiného nám nezbývá. Už technické parametry naznačovaly tragédii, praxe není ani trochu lepší.

Auta se poslední asi dekádu a půl posouvají pod tlakem zejména evropských regulací trochu jiným směrem, než kam by si velká část zákazníků přála, na několik věcí ale mohl být i za tohoto stavu spoleh - třeba na to, že že nové modely jsou stále rychlejší. Zejména s nástupem downsizingu se některým automobilkám podařilo udělat z nouze ctnost, neboť i z menších přeplňovaných motorů dokázaly dostat pozoruhodné dynamické výkony.

Stalo se tak pomalu standardem, že ať si koupíte skoro cokoli, dostanete vůz, se kterým se můžete s nadhledem prohánět 200 km/h po německé dálnici. A ještě se u toho vrtat v nose, protože spolu s výkonem kráčel vpřed i vývoj podvozků, pneumatik či brzd, však... co také automobilkám zbývalo. Příklad? Vzpomeňte našeho dlouhodobého testu Škody Rapid 1,2 TSI z roku 2013, i takové obyčejné auto bylo přesvědčivé dokonce i na Nordschleife.

Tyto sněhy ale tají, protože downsizing nahrazuje jiný vynucený trend, elektromobilita. I z té lze udělat ctnost, neboť elektromotor může mít klidně 500 koní a nestojí o moc víc než ten stokoňový. To pak nová Kia poráží ve sprintu klidně i Ferrari. Co na tom, že takto nikam nedojdete, protože limity současných akumulátorů dávají tomuto a nejen tomuto autu zásobu energie odpovídající cirka třetině nádrží dnešních aut se spalovacími motory. A zatímco i malou nádrž dolijete hned, i malé akumulátory doplňujete mnohonásobně déle.

I taková Kia ale stojí bezmála 2 miliony, takže pokud chcete relativně levný elektromobil, musíte slevit také z této z nouze ctnosti. A je vlastně otázkou, jestli slovo „levný” je na místě, protože úplně nejlevnější nový elektromobil, který lze nazvat autem, nejnovější Dacia jménem Spring, stojí kolem půl milionu korun. A moc toho za takové peníze nedostanete.

Automobilka vůz uvádí na trh se slovy: „Jste připraveni nechat se ohromit?” my bychom ale použili spíše slogan: „Jste připraveni nechat se ochromit?” protože dynamicky je tento vůz nekonečnou bídou. Dacia uvádí krom nejvyšší rychlosti 125 km/h, se kterou nedosáhnete ani dálničního limitu, sprint na stovku za 19,1 sekundy, zrychlení z 80 na 120 km/h za 26,2 sekundy a kilometr s pevným startem za 40,5 sekundy. To jsou horší parametry než u Škody 120 vyráběné od roku 1976, která stovku zvládla za 18 sekund a rozjela se na 140 km/h.

Jistě, technická data mohla být pesimistická a praxe mohla být lepší, jenže, hm, není. Ukazuje to hned sada pokusů o zrychlení na stovku s jedním z prvních vyrobených exemplářů na videu níže, kdy se Spring dostává na čas pod 20 sekund jen jednou a to podle nás jen proto, že autor zohledňuje tachometrovou, nikoli skutečnou rychlost. A i podle ní to jednou zabere Springu sekund 22. Dynamika horší než u Škody 120 za půl milionu korun? Pokrok, jak se patří, děkujeme pěkně.


Nejnovější Dacia ukázala svou dynamiku, Škoda 120 je vedle ní hurikán - 1 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 06Nejnovější Dacia ukázala svou dynamiku, Škoda 120 je vedle ní hurikán - 2 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 03Nejnovější Dacia ukázala svou dynamiku, Škoda 120 je vedle ní hurikán - 3 - Dacia Spring EV 2021 nova sada 20
Dacia Spring popravdě nevypadá zle, při ceně kolem půl milionu a dynamikou Škody 105 je ale sakramentsky drahým špásem, o dojezdu ani nemluvě. Foto: Dacia

Zdroj: Mécanique Sportive@Youtube

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše