Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jízda s VW z roku 2004 ještě s dieselem bez turba po Autobahnu vás naučí vážit si vašeho vozu
11.2.2022 | Petr Miler
Spousta lidí „frfňá” nad tím, jak jede či spíše nejede jejich auto, faktem ale je, že pokud máte pod kapotou aspoň 100 koní prakticky v čemkoli, máte pod palcem hotového draka na kolech ve srovnání s VW Caddy SDI.
V posledních dekádách jsme byli svědky zrodu nové turboéry v případě benzinových motorů. Na rozdíl od některých dřívějších turboér není ta současná přirozená, není dílem technického vývoje, ale regulací zejména Evropské unie a jejího tlaku na minimalizaci normované spotřeby paliva. Hlavně do charakteru předchozího cyklu měření spotřeby a emisí NEDC výborně zapadaly motory, které co nejméně energie spotřebují „pohonem sebou samých”, a jsou tedy fyzicky co nejmenší. Proto se najednou skoro všechny automobilky vydaly cestou downsizingu - stačilo udělat z motoru 3,0 nový 2,0 turbo nebo z 1,6 nový 1,0 turbo a papírové emise CO2 šly dolů, ať už byla praktická realita jakákoli.
Ještě než přišly tyto doby, dorazila éra turbodieselů, která naopak přirozená byla. Naftové motory měl vždy své kouzlo ve vyšší provozní efektivitě, s atmosférickým plněním ale byly velmi slabé a hlučné. Přidání turbodmychadel výhodu provozní efektivity nezabilo, výkonu ale výrazně přibylo a došlo i k jistému utlumení jejich rachtavého projevu. Není divu, že dnes snad neexistuje auto, které by šlo s dieselem bez turba koupit, ještě v předminulé dekádě to ale možné bylo.
Volkswagen svého času zbavil turba dnes už legendární 2,0 TDI, aby stvořil motor 2,0 SDI určený hlavně pro menší dodávky. I ten má své výhody - oproti turboverzi je levnější a trvanlivější. Z dnešního pohledu ale připomíná hlavně to, proč diesely turba skončily, neboť dynamická marnost VW Caddy z roku 2004 s tímto motorem je navzdory ne až tak malému nominálnímu výkonu (69 koní) naprosto zřejmá.
Ukazuje to přiložené video, na kterém člověk stojící za kanálem TopSpeedGermany na Youtube protáhl právě tento Volkswagen po německé dálnici. Nevíme, kolik má najeto, to není patrné, pár set tisíc kilometrů v provozu už si ale zjevně užil. A funguje pořád dobře, jen jeho dynamický projev je opravdu marný - už rozjet se na dálniční stotřicítku zabere věčnost a byť se nakonec auto doplahočí až kamsi ke 150 km/h, opravdu to není přesvědčivé. Lépe než tohle jede dnes pomalu všechno, tak až zase budete naříkat nad dynamikou vašeho auta, které se nejmenuje Dacia Spring, vzpomeňte si na tuhle „caddynu”...



VW Caddy je vyhlášený pracant a ve verzi TDI i docela jel. O verzi SDI na videu níže to říci nelze. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB