Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024 | Petr Prokopec
Podobné motory jsou dnes hudbou minulosti, auta jimi vybavená ale pořád dokážou „zahrát” své líbivé árie. Ta z výfuků Peugeot 905 ve specifikaci B, který dvakrát za sebou opanoval 24 hodin Le Mans, je velmi opojná.
Z vytrvalostních klání se začíná stávat jedna z nejprestižnějších závodních sérií světa. Vrcholná kategorie hybridních hypersportů je totiž pořádně našlapaná, neboť startovní rošť čítá značky jako Porsche, Ferrari či Lamborghini. Těm pak navíc společnost dělají speciály Alpine, BMW, Cadillacu, Peugeotu či Toyoty. S něčím takovým nemůže žádný jiný závodní seriál počítat, Formuli 1 nevyjímaje.
Ze všech výše zmíněných výrobců má přitom v rámci závodu 24 hodin Le Mans nejvíce vítězství (19) na kontě Porsche, zatímco Ferrari je prakticky na polovině (10 zářezů). Toyota pak má po pěti zlatých vavřínech, zatímco Peugeot bodoval třikrát. Naposledy se tak stalo v roce 2009 s modelem 908 HDi FAP, předtím pak Francouzi opanovali závod v letech 1992 a 1993, kdy u toho byla evoluční verze soutěžního speciálu 905. Právě na ten se dnes zaměříme, neboť jeden z prototypů byl natočen v akci na belgickém okruhu Spa.
Více než čím jiným tento vůz zaujme svým řevem. Pod kapotou má totiž 3,5litrový desetiválec, přičemž Francouzi agregát s interním označením SA35 vyvinuli pod vlastní střechou. Jednotka pak produkovala 650 koní, což není málo, podstatnější však je, že plný výkon na zadní kola posílala při 12 500 otáčkách. Červené pole motoru pak navíc začínalo lehce nad 14 000 ot./min. Šlo navíc o atmosférické ústrojí, už jen proto nemohl být Peugeot 905 tichý ani náhodou.
S touto konfigurací nicméně značka příliš nezaválela, pro ony roky 1992 a 1993 tak přišla s „béčkovou“ konfigurací. Přepracována přitom byla jak aerodynamika, tak především motor, který nově produkoval dokonce 725 koní. Obojí pak v nemalé míře zafungovalo, neboť Peugeot 905 byl celkově nasazen jen do 17 závodů. V devíti z nich ovšem zvítězil, načež má kromě onoho působivého zvuku na kontě také více než 50procentní úspěšnost.
![Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem - 1 - Peugeot 905 1990 ilustracni foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem - 2 - Peugeot 905 1990 ilustracni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem - 3 - Peugeot 905 1990 ilustracni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
První verze francouzského závoďáku v Le Mans příliš nezabodovala, její „béčko“ ale následně na okruhu Le Sarthe v letech 1992 a 1993 nenašlo přemožitele. Foto: Peugeot
Zdroj: Robbert Alblas@YouTube
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva