Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mazda RX-8 to má za sebou, nebyla dost „přátelská k přírodě”
23.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Japonská automobilka napsala tečku za jedním z pozoruhodných příběhů. S letošním červencem přestala vyrábět model RX-8 osazený rotačním Wankelovým motorem. A dost možná se k němu už nikdy nevrátí.
Mazda RX-8 se v Evropě neprodává již od loňska, neboť nebyla s to vyhovět emisní normě Euro 5, nyní se přestala vyrábět úplně. Zatímco normě Euro 5 by motor po pár úpravách vyhovět mohl, novým limitům normované spotřeby již nikoli. Vůz totiž využívá tzv. Wankelova motoru, který zrovna neproslul svou efektivitou a regulace spotřeby na obou stranách Atlantiku jeho budoucnosti zkrátka nepřejí. Že vám vyšší spotřeba nevadí a rádi si připlatíte za už tak šeredně zdaněný benzin? Tak to dneska bohužel nikoho nezajímá, rozhodnuto bylo za vás, o žádnou ekologii zde přitom samozřejmě nejde.
Pokud se nestane zázrak, Mazda se k výrobě Wankelova motoru již ani nevrátí, ačkoli se dnes spekuluje o vícero scénářích. Od prvního ledna 2012 by byly vozy jím osazené v Evropě prakticky neprodejné, v USA by k něčemu podobnému došlo o pár let později. Jedinou cestou by bylo osazení vozu hybridní pohonem využívající wankelu a elektromotoru, což by byla kombinace, která dokáže zastřít realitu, ale nepředpokládáme, že by se Mazda za podobným cílem hnala.
V červenci se tak zřejmě uzavřela jedna z pozoruhodných kapitol historie automobilky, která jako jedna z mála zkusila s Wankelovým rotačním motorem prorazit. Na trhu jej od nástupu modelu RX-2 držela plných 40 let, letos už se ale v nabídkách hlavně amerických dealerů budou objevovat pouze skladové zásoby vyrobené do letošního července. Na RX-8 můžete zavzpomínat prostřednictvím přiložených fotografií, samotnému Wankelově motoru se budeme věnovat v článku věnovaném pouze jemu.













Mazda RX-8 a její specifické srdce zapěly svou labutí píseň
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva