Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes slaví 105 let od vzniku svého prvního vozu s pohonem všech kol
20.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Od modelu Dernburg-Wagen po Mercedes A45 AMG - tak představuje koncern Daimler déle než století trvající výrobu aut s pohonem všech kol.
Historie pohonu všech kol je stará téměř jako automobil samotný, takže hádky, jestli byl první Jensen FF, Subaru Symmetrical AWD nebo Audi quattro jaksi pozbývají smysl. Čtyřkolky jsou známé už z přelomu devatenáctého a dvacátého století, takže akademické debaty se dají vést maximálně nad přídomky „sériově vyráběné“, „permanentní“ či „široce dostupné“.
Pokud hledáte skutečné veterány ve stavbě pohonu všech kol, patří k nim například Mercedes, přesněji řečeno jeho předchůdce, společnost Daimler Motoren Gesellschaft. Společnost založená Gottliebem Daimlerem a Wilhelmem Maybachem produkovala od roku 1890 motory a posléze i první automobily.
Jeden z nich dostal pohon všech kol už v roce 1907. Byl to Dernburg-Wagen, vůz pojmenovaný podle státního tajemníka Bernharda Dernburga, který jej používal v Německé jihozápadní Africe - tato kolonie se později osamostatnila jako Namibie.
Automobil měl být využíván na silnicích se špatným povrchem, takže kromě přenosu výkonu na všechna čtyři kola měl navíc řízené obě nápravy a světlou výšku 32 centimetrů. Ačkoli bychom z proporcí mohli připustit, že se jednalo o osobní vůz, ve skutečnosti byl Dernburg-Wagen postavený na základech šasi z nákladního auta. Byl 4,9 metru dlouhý, rozvor měřil 4,0 m a váha vystoupala na úctyhodných 3,6 tuny.
Vpředu umístěný čtyřválec vybavený kvůli tropům chladicím okruhem s objemem vody až 140 l měl objem 6,8 litru a při 800 (slovy osmi stech) otáčkách za minutu vyprodukoval 35 koňských sil. Na asfaltové silnici to stačilo k dosažení 40 km/h.
Ačkoli Dernburg-Wagen nikdy nenosil na přední masce třícípou hvězdu, koncern Daimler jej nyní s pýchou (a každopádně asi oprávněně) prezentuje jako svůj vůbec první stroj s pohonem všech kol a letos díky němu slaví 105 let této koncepce. Mnohem známějším Mercedesem se čtyřkolkou je však zcela jistě Unimog vyráběný od roku 1947, případně třída G, kterou má stuttgartská značka v nabídce od roku 1979.

Jen pro zajímavost - Derenburg jezdil za 25 litrů na sto a stál 34 750 marek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Firma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
včeraPřekvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025
Nejnovější články
Francouzský prezident znovu vyměnil své auto, u elektromobilu vydržel pouhé dva měsíce
před hodinouMercedes začal potichu rozprodávat přímo jím vlastněná dealerství, jde o další projev úpadku firmy
před 2 hodinamiLetošní růst prodejů elektromobilů v Evropě je do značné míry „fejk”, v Německu jich výrobci víc než čtvrtinu prodávají sami sobě
před 4 hodinamiAllroadový kombík Volva v testu Němců na 100 000 km dlouho bodoval, po rozmontování auta ale přišel šok
včeraSvérázné BMW M2 bude ještě bizarnější, naznačuje únik. Jeho nová verze s pohonem všech kol popře zažitá pravidla
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 07.16. 10:00 - abgx1
- Toyota obecně 07.15. 21:21 - M.Z.
- Rychlodotazy 07.15. 19:51 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 07.15. 14:08 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 07.15. 12:16 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.14. 23:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.14. 16:19 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.13. 23:34 - řidičBOB