Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Motory Formule 1 z dob V10 bez turba točící 20 000 ot./min jsou fascinující představení
22.11.2020 | Petr Miler
Tohle nám čas vzal a už nám to asi nikdy nevrátí, vzpomínat ale můžeme dál. Dobová oficiální videa z testů uječených desetiválců jsou pořád online.
„Některé věci už nikdy nebudou znovu stejné,” zpívá jedna britská zpěvačka ve svém slavném songu z roku 2000. Jednoduchá pravda aplikovatelná na nespočet oblastí lidského života platí v některých ohledech i v automobilovém světě, ten zasvěcený špičkovému motoristickému sportu nevyjímaje. V případě Formule 1 jsou sice stroje soutěžící o korunu krále sezóny stále rychlejší, jedna věc jim ale přece jen schází - zvuk.
Po dekády typicky uječený projev nejrychlejších monopostů světa zmizel z povrchu zemského nástupem turbohybridních jednotek a stěží se do něj kdy vrátí. Bylo to vítané koření už tak peprné podívané, v posledních letech ale bohužel můžeme s poněkud menším pobavením sledovat už jen klání nejrychlejších vysavačů. Možná už jste zapomněli - a jiní možná ani nezažili - jak úchvatně zněly ef-jedničky do roku 2005, kdy se pod jejich kapotami nacházely třílitrové desetiválce s atmosférickým plněním, zřejmě poslední opravdu dokonale znějící motory před nástupem osmi- a později jen šestiválcových jednotek. Tak si to pojďme připomenout.
Na Youtube jsme náhodou narazili na dvě dobová videa zachycující vývoj motorů V10 automobilek Renault a Honda. Renault představil od roku 2001 do roku 2005 celkem pět evolucí svého motoru a ten vrcholný, R25, generoval až 950 koní v ukrutných 19 000 otáčkách. Jeho předchůdci na tom byly jen o málo hůře, a tak na videích níže můžete slyšet jednu z předchozích evolucí motoru přibližovat se hranici až 20 000 ot./min.
Aby v tom Renault nebyl sám, přidáváme podobné představení od motoru Hondy. Je to neskutečný jekot, jen ten ale stačí k tomu, aby se člověku zježily chlupy na těle a představil si, co tenhle orchestr znamená v praxi. Třeba 333 pohybů každého z pístu nahoru a dolů během jediné sekundy. Vskutku fascinující stroje, podívejte se na ně a hlavně si je poslechněte sami.
Motory Renaultu RS23 RS24 a RS25 byly klenoty své doby. Níže můžete slyšech projev jednoho z nich ve skoro 20 000 ot./min
Zdroje: theINVERSEside@Youtube, chriscoolTV@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda