Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Motory Formule 1 z dob V10 bez turba točící 20 000 ot./min jsou fascinující představení
22.11.2020 | Petr Miler
Tohle nám čas vzal a už nám to asi nikdy nevrátí, vzpomínat ale můžeme dál. Dobová oficiální videa z testů uječených desetiválců jsou pořád online.
„Některé věci už nikdy nebudou znovu stejné,” zpívá jedna britská zpěvačka ve svém slavném songu z roku 2000. Jednoduchá pravda aplikovatelná na nespočet oblastí lidského života platí v některých ohledech i v automobilovém světě, ten zasvěcený špičkovému motoristickému sportu nevyjímaje. V případě Formule 1 jsou sice stroje soutěžící o korunu krále sezóny stále rychlejší, jedna věc jim ale přece jen schází - zvuk.
Po dekády typicky uječený projev nejrychlejších monopostů světa zmizel z povrchu zemského nástupem turbohybridních jednotek a stěží se do něj kdy vrátí. Bylo to vítané koření už tak peprné podívané, v posledních letech ale bohužel můžeme s poněkud menším pobavením sledovat už jen klání nejrychlejších vysavačů. Možná už jste zapomněli - a jiní možná ani nezažili - jak úchvatně zněly ef-jedničky do roku 2005, kdy se pod jejich kapotami nacházely třílitrové desetiválce s atmosférickým plněním, zřejmě poslední opravdu dokonale znějící motory před nástupem osmi- a později jen šestiválcových jednotek. Tak si to pojďme připomenout.
Na Youtube jsme náhodou narazili na dvě dobová videa zachycující vývoj motorů V10 automobilek Renault a Honda. Renault představil od roku 2001 do roku 2005 celkem pět evolucí svého motoru a ten vrcholný, R25, generoval až 950 koní v ukrutných 19 000 otáčkách. Jeho předchůdci na tom byly jen o málo hůře, a tak na videích níže můžete slyšet jednu z předchozích evolucí motoru přibližovat se hranici až 20 000 ot./min.
Aby v tom Renault nebyl sám, přidáváme podobné představení od motoru Hondy. Je to neskutečný jekot, jen ten ale stačí k tomu, aby se člověku zježily chlupy na těle a představil si, co tenhle orchestr znamená v praxi. Třeba 333 pohybů každého z pístu nahoru a dolů během jediné sekundy. Vskutku fascinující stroje, podívejte se na ně a hlavně si je poslechněte sami.



Motory Renaultu RS23 RS24 a RS25 byly klenoty své doby. Níže můžete slyšech projev jednoho z nich ve skoro 20 000 ot./min
Zdroje: theINVERSEside@Youtube, chriscoolTV@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 11 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
před 2 hodinamiHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
před 4 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 5 hodinamiNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
před 7 hodinamiMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral