Fanda vyšponoval výkon legendárního 1,9 TDI ve VW Polo na 513 koní, soupeřům mizejícím v kouři se jen směje

S motorem 1,9 TDI se dají dělat divy, ale poslat jeho výkon až za hranici 500 koní? Navíc v autě, které je z dnešního pohledu opravdu prťavé? To je ďábelské dílo, přesně takové ale vzniklo pod rukama jednoho Brita.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Fanda vyšponoval výkon legendárního 1,9 TDI ve VW Polo na 513 koní, soupeřům mizejícím v kouři se jen směje

18.6.2023 | Petr Miler

Fanda vyšponoval výkon legendárního 1,9 TDI ve VW Polo na 513 koní, soupeřům mizejícím v kouři se jen směje

/

Foto: Volkswagen

S motorem 1,9 TDI se dají dělat divy, ale poslat jeho výkon až za hranici 500 koní? Navíc v autě, které je z dnešního pohledu opravdu prťavé? To je ďábelské dílo, přesně takové ale vzniklo pod rukama jednoho Brita.

Musíme říci, že jsme nikdy nebyli nadšenými obdivovateli motoru 1,9 TDI od Volkswagenu, už za jeho éry se na trhu daly najít lepší alternativy. Nic to ale nemění na tom, že si vysloužil náš respekt - měl slušný výkon, nízkou spotřebu a vysokou trvanlivost, však co jiného má dobrá pohonná jednotka nabízet? I z těchto jejích vlastností navíc vycházela možnost ji relativně snadno a beztrestně upravovat na vyšší výkony.

„Čipnutý” 1,9 TDI byl tak svého času pomalu častějším jevem než ten originální, šponování výkonu o pár desítek koní nahoru ale bylo a je ničím ve srovnání s tím, co vám ukážeme dnes. Na kanálu CCD Video na Youtube se totiž ukázal VW Polo generace 9N3, tedy už 15 let nevyráběná čtvrtá generace tohoto modelu, které po úpravách div nestrhlo „motorovou brzdu”.

Pravda, k sériovému má jeho agregát opravdu daleko, neboť dostal jiné vstřikovače, vačku, turbo, sání nebo výfuk. Podstata motoru typu blok ale zůstává stále sériová. Přesto při prvním měření při využití pouze motorové nafty legendární motor vygeneroval až 366 koní výkonu a 587 Nm točivého momentu. To jsou samy o sobě parádní hodnoty, v podstatě dnes neexistuje sériově vyráběný diesel - natož v tak malém autě, který by nabídl tolik. Tohle Polo navíc umí čarovat i s oxidem dusným.

Po jeho použití se motoru podařilo vymáčknout neskutečných 513 koní a 865 Nm. To jsou v tak malém autě extrémní hodnoty, s nimiž - a také po řádném snížení hmotnosti - auto nechá v kouři ze svého výfuku i hodně mocné stroje. Podívejte se ale sami, jak mu to jde, video níže je výmluvné. Vůz je v podstatě sleeperem svého druhu, třebaže od pohledu dokonale nezastírá, že není zcela sériový.


Fanda vyšponoval výkon legendárního 1,9 TDI ve VW Polo na 513 koní, soupeřům mizejícím v kouři se jen směje - 1 - VW Polo 9N3 oficialni dobove 01Fanda vyšponoval výkon legendárního 1,9 TDI ve VW Polo na 513 koní, soupeřům mizejícím v kouři se jen směje - 2 - VW Polo 9N3 oficialni dobove 02Fanda vyšponoval výkon legendárního 1,9 TDI ve VW Polo na 513 koní, soupeřům mizejícím v kouři se jen směje - 3 - VW Polo 9N3 oficialni dobove 03
Podobné Polo 9N3 s motorem 1,9 TDI a výkonem přes 500 koní? To zní docela bláznivě, přesně takový vůz ale můžete vidět na záběrech níže. Foto: Volkswagen

Zdroj: CCD Video@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.