Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nejspíš poslední silniční auto s novým motorem V12 bez turba se rozječelo na okruhu, zní líp než ef-jedničky za ním
15.4.2022 | Petr Miler
Žerty stanou, tohle auto skutečně zní způsobem, který byste od žádného nového silničního auta v roce 2022 nečekali ani ve snu. Přesto vzniklo, vrcholný supersport geniálního konstruktéra Formule 1 jako by vracel čas.
Ideový nástupce McLarenu F1 už není jen teorií, přes několik vývojových mul a experimentálních prototypů se konečně dostal do sériové výroby. Vznikne jen ve sto kusech, které jsou dávno vyprodané, vedle nich pak bude vyrobeno ještě 25 exemplářů čistě okruhové verze Niki Lauda. A to je vše, více stojů s označením T.50 od Gordona Murrayho nevznikne.
Geniální Jihoafričan, který dekády udával tempo technického vývoje Formule 1 a svou kariéru završil téměř neporazitelným monopostem MP4/4 od McLarenu, tak znovu slaví úspěch. A při pohledu na jeho poslední dílo v akci se ani nedivíme. Tentokrát nechal na okruhu v Goodwoodu prohnat červený vývojový prototyp XP1 jako zaváděcí auto při prezentaci historických ef-jedniček s motory V10. I jejich jinak lahodný projev se ale v ryku silniční novinky trochu ztrácel.
Může za to hlavně čtyřlitrový dvanáctiválec vyvinutý ve spolupráci s Cosworthem, který dává přes 650 koní výkonu a dosahuje až 12 100 otáček za minutu. Nevíme, jak vysoko jej pilot při této jízdě dostal, tak jako tak ale vyluzuje zvuk, který byste si nejraději pouštěli dokola a dokola. Je to skutečně něco neslýchaného, v roce 2022 v případě nového motoru silničního vozu zcela jistě.
Dodejme, že motor T.50 není zajímavý jen svým zvukem či výkonem, ale také hmotností. Se 177,8 kilogramy je to nejlehčí dvanáctiválec, který se kdy dostal do silničního auta, lehkou váhou je nakonec celý automobil - váží pouhých 986 kg. A verze Niki Lauda? Ta při vážení ukáže jen 852 kg. Fascinující stroj, nesporný milník automobilové historie. Podívejte se na něj v akci na videu z Goodwoodu níže, opravdu to stojí za to.






Nový hypersport Gordona Murrayho hraje vlastní ligu, a to i po zvukové stránce. Na dnešní dobu je svým pojetím i projevem skoro neuvěřitelný. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před hodinouDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 3 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 4 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 6 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch