Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Němci vyvíjejí dotykový volant, má dovolit věnovat více pozornosti řízení
13.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Klasický volant jako takový se zatím do důchodu nechystá, všechny jeho dílčí součásti ale dost možná ano. Němečtí vědci by místo nich raději viděli jakýsi touchpad.
Při představě dotykového volantu si možná představíte ovládání samotného řízení vozu kroužením prsty po podložce, které nebude nepodobné listování seznamem skladeb ve vašem iPadu. Tímto směrem ale vývoj (alespoň prozatím) nemíří.
Vědci ze stuttgartské a duisbursko-essenské univerzity se spolu s Německým centrem pro umělou inteligenci vdechli život volantu, jenž využívá dotykové části pro ovládání elektronických systémů vozu jako je navigace či autorádio. Jsou totiž přesvědčeni, že dnešní řešení, která vyžadují ovládání těchto systémů pomocí mechanických tlačítek z volantu či na středovém tunelu, příliš odvádí pozornost řidiče od silnice a jsou tak potenciálně nebezpečná. Jejich volant má naproti tomu umožnit řízení těchto systémů pomocí prakticky nekonečného množství přirozených gest, jejichž vydání nenutí řidiče přestat sledovat okolní provoz.
Prototyp takového volantu je tvořen 11 mm tlustou akrylátovou deskou, která je obklopena infračervenými LED a doplněna infračervenou kamerou, jež pozná, když se řidič této desky dotkne. „Pilot” se tak může realizovat na relativně velké ploše a vydat skrze ni jakýkoli příkaz, který systém rozezná.
Vědci pro začátek naučili systém vnímat dvacítku obvyklých gest, která zahrnují třeba přiblížení či oddálení zobrazení mapy navigace pomocí dvou prstů a celé řešení vyzkoušeli s vybranými dobrovolníky na simulátoru jízdy autem. Závěry studie jsou podle nich jednoznačné: podobné ovládání palubních systémů zásadně omezuje množství času, po který řidič hledí jinam než na silnici. V kombinaci s kvalitním head-up displejem nebo třeba něčím jako je vize čelního skla budoucnosti od Autoglassu by pak řidič nemusel jinam než před vůz hledět prakticky vůbec.
Myšlenka je to jistě zajímavá, zdá se nám však, že němečtí vědci poněkud postrádají zkušenosti s reálným provozem. Důležité totiž není jen dívat se před vůz, ale možná ještě více věnovat maximum mozkové kapacity řízení jako takovému. Zatímco klasické ovladače na volantu či v jeho blízkosti, které slouží pro nastavení tempomatu, přeskočení přehrávané skladby nebo snížení hlasitosti dopravního hlášení, lze používat zcela automaticky bez znatelného vyrušení řidiče, řešit podobné situace rychlým vymýšlením pochopitelných gest může mnohem komplikovanější. A to nemluvíme o tom, že vydat takový příkaz v autě pohupujícím se může být i ryze mechanicky velmi komplikované. Ostatně si zkuste za jízdy ovládat některý z dnešních dotykových systémů, na horší silnici je to takřka nemožné.
Ale nepředbíhejme, čas teprve ukáźe, kam se vývoj tohoto řešení bude ubírat. Němečtí vývojáři věří jeho reálné využitelnosti a aktuálně jsou prý v kontaktu s vybranými automobilkami, které by jej mohly v nejbližších letech uvést do praxe.

Dotykový volant při testech
PhysOrg.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 8 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
Nejnovější články
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před hodinou
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 4 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 5 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
