Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nové BMW M5 Touring s odlehčenými doplňky M Performance je něco jako prase s heliovým balónkem okolo krku
18.8.2024 | Petr Miler
O kolik může takový heliový balónek odlehčit statného vepře? O pár gramů? Podobný efekt přinese použití těchto doplňků na novém BMW M5 Touring, jehož hmotnost narostla do sfér, které lze jen stěží označit za akceptovatelné.
Nic neukazuje pokrytectví současného automobilového světa tak okatě jako hmotnost novinek, jejichž premiér jsme svědky. Všichni se zaklínají slovy o provozní efektivitě svých aut, která je přitom vždy primárně dána dvěma aspekty - jejich hmotností a odporem vzduchu. První veličina definuje to, jak energeticky náročné bude dát auto do pohybu, tedy obstarat jeho libovolnou akceleraci. Nadto má zásadní vliv na to, jak dimenzované budou muset být díly, jako jsou brzdy či pneumatiky, a jak dlouho vydrží. Druhá pak říká hodně o to, jak náročné bude udržovat určitou rychlost vozu.
V případě aerodynamiky se automobilky mohou přetrhnout, aby udělaly to opravdu nejlepší, na hmotnost ale kašlou jako na placatý kámen, řečeno eufemisticky. Nemohou za to primárně samy, je to dílo jejich oportunistického využití prostoru daného zejména evropskými normami. Dílčích důvodů je víc, ale zmiňme tři. Jednak platí, že při testu normované spotřeby čehokoli se hmotnost moc nepozná, protože se v něm moc neakceleruje. I tak by byla hmotnost znát, ale protože emise CO2 generované spotřebou elektřiny jsou pro EU 0 g CO2 na milion kilometrů, vyplatí se přidat autu částečně či úplně elektrický pohon výměnou klidně za půl tuny hmotnosti navíc, neboť na papírově generovaných CO2 se to projeví jen pozitivně. A do třetice platí, že sama zvyšující se hmotnost je pardonem svého druhu, neboť čím těžší vozy automobilka dělá, tím vyšší je koeficient, kterým se upravují její hraniční emise CO2, za které ještě není pokutována. Je to na jednu stranu logické, ale na tu druhou tušíte, k čemu to motivuje - na hmotnost se vybodnout.
Proto se nová auta tak rychle stávají o tolik těžšími. A není to jen statistika, však se podívejte, nad čím pravidelně bědujeme. Není přitom náhodou, že terčem kritiky jsou nejčastěji elektrická a hybridní auta, to není žádný „rasismus”. Je to dáno výše zmíněným a nové BMW M5 Touring je toho nejabsurdnějším důkazem. Aby takové, údajně sportovní kombi vážilo 2 550 kg v úplném základu, je něco naprosto šíleného. Rozebrali jsme to do detailu v představení vozu a nechtěli jsme se k tomu znovu vracet, ale přiložená, zatím jen jedna fotka „odlehčené” verze vozu s doplňky M Performance nás donutila k opaku.
Automobilka se o věci jistě ještě rozepíše detailněji, kombík ale dostal obdobné prvky jako sedan. K autu tedy půjde přikoupit věci jako dvoudílný přední splitter, výraznější nástavce prahů, větší zadní spojler, upravený difuzor, víčko palivové nádrže z karbonem vyztuženého plastu, upravené koncovky výfuku z titanu a uhlíkových vláken nebo nové typy kol. Asi to není náš styl, ale proč ne, nicméně zdůrazňovat, že tyto doplňky jsou lehčí než sériové díly, takže sníží hmotnost vozu. Asi ano, ale o kolik? O pár tisícin promile? Tohle budou gramové záležitosti a upozorňovat na ně nám přijde jako docela nevhodné dráždění, upozorňování na tristní hmotnost auta jako takového. Ale kdo chce kam...



Chcete, aby vaše nová M5 Touring nevážila 2 550 kg, ale jen 2 550,97 kg? Pak znáte cestu. Dát praseti kolem krku heliový balónek bude mít podobný efekt, létat kvůli tomu opravdu nezačne. Foto: BMW
Kdybyste ale chtěli vědět, jak moc je nová M5 kombi skvělá, automobilka má argumenty. Foto: BMW
Je libo dvě prasátka v jednom chlívku? I tady můžeme posloužit pár obrázky. Seznamte se, toto jsou vepř a vepř, dohromady váží přes 5 tun. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak už ztrácí pouhé 4 body včera 18:54
- V deštivém Sprintu dominoval až v úplném závěru král Sachsenringu Marc Marquez včera 15:23
- První Supersporty vyhrál Manzi, 17. Vostatek včera 14:53
- Pole Position pro Dixona; 14. Salač včera 14:36
- Překvapivé Pole Position v Moto3 pro Scotta Ogdena včera 13:45
Nejčtenější články
Levný Číňan rozmázl drahé evropské elektromobily na nejtěžším okruhu, s 1 550 koňmi je ale pořád o parník horší než 525koňové spalovací auto
12.6.2025BMW zkouší napravit prodeje svého největšího propadáku pravým opakem toho, čím je zkusilo před pár roky nakopnout
12.6.2025Kia se nepoučila z fiaska sesterského Hyundai, jen na elektřinu přejde s těmi nejméně vhodnými modely
12.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025BMW ukázalo první auto z možná revoluční rodiny Neue Klasse, řidičům bavoráků sebere jednu z jejich oblíbených „libůstek”
12.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva