Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Odstavený elektromobil s benzinovým generátorem v kufru je smutný pohled do budoucnosti aut v EU
19.2.2023 | Petr Miler
Je tohle ta cesta k bezemisní budoucnosti, kterou nám politici lajnují? Je hezké, když auto svým provozem negeneruje žádné lokální emise, elektřina pro něj ale bezemisně nevzniká nikdy. A pokud je tak mizerně využitelné, že volá po takové absurditě, k čemu je vlastně dobré?
Ponechme nyní stranou ideologii, názory na budoucí vývoj klimatu a představy o tom, jak tomu či onomu pomoci. Vnímání podobných aspektů se může různit a bude se zrcadlit v názorech jednotlivých lidí na elektrická auta, bez ohledu na to se ale vždy budeme muset vypořádat se spolehlivým zajištěním mobility lidí a věcí. Neboť bez ní moderní společnost není schopna fungovat.
Lidé jistě absolvují spoustu cest, které mnozí označí za zbytné, pro řadu činností je ale spolehlivě fungující auto věcí zcela nezbytnou. Můžeme začít u docela obyčejné nutnosti dopravovat se za prací ze zapomenutých koutů země, přejít přes ušlechtileji znějící zásobování potravinami či se dostat k poskytování lékařské pomoci. Vždy skončíme u toho, že potřebujete automobil, který musí bez ohledu na tisíc okolních faktorů pokud možno vždy a všude fungovat. A pro něco takového bude bateriová elektromobilita nevhodná ještě dlouho, pokud ne vždy.
Jsme nekonečně vzdáleni od chvíle, kdy by baterie mohla v pár kilech pojmout desítky kilowatthodin, jsme tedy nekonečně vzdáleni i od chvíle, kdy by takové množství elektřiny bylo možné v malém a lehkém balení přemístit. A aktuálně se jevíme být i hodně vzdáleni od chvíle, kdy bychom dokázali nezbytnou elektřinu vždy a v dostatečném množství vyrábět. Kouzlo fosilních paliv je vedle toho v ohromné energetické hustotě, stálosti a přemístitelnosti. Můžete si koupit pár plastových kanystrů za peníze, které vám zbyly z oběda, naplnit je benzinem nebo naftou a pomalu v ruce s sebou přenášet množství energie, které doplníte do spalovacího auta a přejedete s ním půl Evropy. To je něco, o čem se elektrickým autům ani nezdá.
Dá se to spočítat, dá se k tomu dojít s pomocí tužky, papíru nebo nanejvýš excelové tabulky. Někteří ale potřebují trknout a přiložené video je jedním z těch, které otevírají oči. Vidíme na něm Ford F-150 Lightning, tedy elektrickou verzi slavného amerického pick-upu, kterému došla šťáva po cestě. To opravdu nepřekvapí, uvážíme-li velikost a hmotnost vozu v kombinaci s kapacitou jeho baterek, fascinující ale je, jak se s tím majitel vypořádává. V kufru, tedy spíše na přikryté korbě převáží benzinový generátor, kterým auto dobíjí odstavené u silnice. K čemu něco takového je? Benzin je spalován stejně a místo jeho relativně efektivního využití k pohonu auta je neefektivně využíván k nabíjení elektromobilu. Trpí použitelnost, příroda i zdravý rozum. I obyčejný kanystr o hmotnosti pár desítek kilo tady znamená energeticky víc než mnohasetkilové baterky Fordu.
Je to smutný pohled. Pochází z USA, ale ukazuje to, co se velmi snadno může stát běžnou realitou v zemích EU, pokud tu budeme pokračovat v tlaku na zavádění nepraktických a fakticky neudržitelných řešení za každou cenu. Někteří se poučí z přešlapů jiných, jiní si sáhnou na dno sami. Co my?



Ford F-150 Lightning je z podstaty hloupý nápad, jde o příliš velké a těžké auto, aby mohlo být smysluplně používáno s bateriovým elektrickým pohonem. Někteří majitelé to zjevně dobře vědí, a tak jsou připraveni si po cestě „nabít z benzinu”, jak můžete vidět níže. Foto: Ford
Zdroj: Jay's Mobile Mechanic Services@Youtube
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včera
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včera
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
včera
Sen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
