Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává
18.5.2012 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Nákladní elektromobil o celkové hmotnosti až 12 tun s „nádrží” o kapacitě odpovídající necelým 24 litrům nafty? Vítejte v elektrické realitě.
Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot se jako houby po dešti objevují různé alternativní pohony aut. Jedním z nich je i elektřina, která pohání i Avii upravenou anglickou společností Smith Electric - říká si Smith Newton. Ta na obrázcích navazuje na aktivity pobočky DHL ve Velké Británii, která již více než rok v provozu zkouší dvanáct podobných nákladních elektromobilů, teď se s jedním vydala i do Prahy.
Nákladní automobil, který se od běžných zásobovacích vozidel liší zejména téměř bezhlučným provozem, je postaven na podvozku české firmy Avia a vyrábí jej společnost Smith Electric vehicles. Vozidlo pohání elektromotor o výkonu 120 kW, který odebírá proud z lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 80 kWh, popř. 120 kWh. Nejvyšší rychlost vozidla je 80 km/h a dojezd podle provozních podmínek a dle typu akumulátoru činí „až 200 kilometrů”. Sami si ale spočítáte, že to je opravdu ryzí teorie - 80kilowatthodinový akumulátor, to je ekvivalent ani ne 24 litrů nafty (po zohlednění rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru) a sami si dokážete představit, kolik kilometrů by na podobné množství paliva najel až dvanáctitunový náklaďák. Pár desítek? A pak zpátky ke stojanu s elektřinou na nějakou tu hodinu? Třeba na pár desítek?
Ne, tohle auto moc velký smysl nedává, protože se stejně jako jiné elektromobily hodí vzhledem k limitům akumulátorů leda do města a v těch už docela velký nákladní vůz moc parády nenadělá. Však i podle slov zástupců DHL je Newton používán pro rozvážku po pracovní době nebo práci v klidových rezidenčních oblastech a použití pro pravidelné trasy s návratem na základnu a vykládkou na více místech. Čili zkrátka spíše jezdí, aby jezdil...
Elektromobily zkrátka mají už desítky let stále stejné limity a pro nákladní vozy to platí dvojnásob. A to jsme nevzali v potaz cenu, která z investice DHL do těchto aut dělá hlavně marketingovou záležitost. Však bychom jinak o aktivitách této firmy těžko kdy psali...
Technické údaje „elektrické Avie”
Výrobce: Smith Electric Vehicles
Provedení: Newton je k dispozici jako podvozek s kabinou s celkovou hmotností vozidla 7,5 t, 10 t a 12 t. V nabídce je provedení s větším blokem akumulátorů pro zvýšení dojezdu na jedno nabití a tři různé rozvory kol (3,9; 4,5 a 5,1 m).
Dojezd: 50-240 km (na dojezd mají vliv různé faktory, včetně kapacity akumulátorů, stylu jízdy, stoupání silnice, celkové hmotnosti vozidla a nákladu)
Maximální rychlost: 80 km/h
Kapacita akumulátorů: 80 - 120 kWh
Doba dobíjení: nejméně 8 hodin
Akumulátory: Utěsněný blok lithium-iontových akumulátorů
Nabíječka: Plně automatická, palubní nabíječka
Elektromotor: výkon 120 kW
Řídicí ústrojí: vektorový řídicí systém se střídavým proudem s rekuperačním brzděním
Na tomto autě DHL své podnikání určitě nepostaví...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
18.4.2024 - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
18.4.2024 - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
18.4.2024 - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
18.4.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.19. 17:06 - Vrooom
- Škoda Citigo, sedačka 05.19. 16:25 - jiří254
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Onboard videa 05.19. 13:45 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB