Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává

Nákladní elektromobil o celkové hmotnosti až 12 tun s „nádrží” o kapacitě odpovídající necelým 24 litrům nafty? Vítejte v elektrické realitě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává

18.5.2012 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nákladní elektromobil o celkové hmotnosti až 12 tun s „nádrží” o kapacitě odpovídající necelým 24 litrům nafty? Vítejte v elektrické realitě.

Se zvyšujícími se cenami pohonných hmot se jako houby po dešti objevují různé alternativní pohony aut. Jedním z nich je i elektřina, která pohání i Avii upravenou anglickou společností Smith Electric - říká si Smith Newton. Ta na obrázcích navazuje na aktivity pobočky DHL ve Velké Británii, která již více než rok v provozu zkouší dvanáct podobných nákladních elektromobilů, teď se s jedním vydala i do Prahy.

Nákladní automobil, který se od běžných zásobovacích vozidel liší zejména téměř bezhlučným provozem, je postaven na podvozku české firmy Avia a vyrábí jej společnost Smith Electric vehicles. Vozidlo pohání elektromotor o výkonu 120 kW, který odebírá proud z lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 80 kWh, popř. 120 kWh. Nejvyšší rychlost vozidla je 80 km/h a dojezd podle provozních podmínek a dle typu akumulátoru činí „až 200 kilometrů”. Sami si ale spočítáte, že to je opravdu ryzí teorie - 80kilowatthodinový akumulátor, to je ekvivalent ani ne 24 litrů nafty (po zohlednění rozdílné efektivity spalovacího a elektrického motoru) a sami si dokážete představit, kolik kilometrů by na podobné množství paliva najel až dvanáctitunový náklaďák. Pár desítek? A pak zpátky ke stojanu s elektřinou na nějakou tu hodinu? Třeba na pár desítek?

Ne, tohle auto moc velký smysl nedává, protože se stejně jako jiné elektromobily hodí vzhledem k limitům akumulátorů leda do města a v těch už docela velký nákladní vůz moc parády nenadělá. Však i podle slov zástupců DHL je Newton používán pro rozvážku po pracovní době nebo práci v klidových rezidenčních oblastech a použití pro pravidelné trasy s návratem na základnu a vykládkou na více místech. Čili zkrátka spíše jezdí, aby jezdil...

Elektromobily zkrátka mají už desítky let stále stejné limity a pro nákladní vozy to platí dvojnásob. A to jsme nevzali v potaz cenu, která z investice DHL do těchto aut dělá hlavně marketingovou záležitost. Však bychom jinak o aktivitách této firmy těžko kdy psali...

Technické údaje „elektrické Avie”

Výrobce: Smith Electric Vehicles
Provedení: Newton je k dispozici jako podvozek s kabinou s celkovou hmotností vozidla 7,5 t, 10 t a 12 t. V nabídce je provedení s větším blokem akumulátorů pro zvýšení dojezdu na jedno nabití a tři různé rozvory kol (3,9; 4,5 a 5,1 m).
Dojezd: 50-240 km (na dojezd mají vliv různé faktory, včetně kapacity akumulátorů, stylu jízdy, stoupání silnice, celkové hmotnosti vozidla a nákladu)

Maximální rychlost: 80 km/h
Kapacita akumulátorů: 80 - 120 kWh
Doba dobíjení: nejméně 8 hodin
Akumulátory: Utěsněný blok lithium-iontových akumulátorů
Nabíječka: Plně automatická, palubní nabíječka
Elektromotor: výkon 120 kW
Řídicí ústrojí: vektorový řídicí systém se střídavým proudem s rekuperačním brzděním


Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává - 1 - Avia Avia2Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává - 2 - Avia Avia5Po Praze jezdí elektrická Avia, velký smysl ale nedává - 3 - Avia Avia6
Na tomto autě DHL své podnikání určitě nepostaví...

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše