Řešení ekonomické krize v Německu? Likvidace nepříliš starých aut

Německo spustilo plán ulehčení výrobním skladům nejen německých automobilek. Řeč je o lukrativní pobídce, kterou získá každý, kdo přiveze k sešrotování svého čtyřkolového miláčka. A nemusí mu být ani devět let...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Řešení ekonomické krize v Německu? Likvidace nepříliš starých aut

31.1.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Řešení ekonomické krize v Německu? Likvidace nepříliš starých aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německo spustilo plán ulehčení výrobním skladům nejen německých automobilek. Řeč je o lukrativní pobídce, kterou získá každý, kdo přiveze k sešrotování svého čtyřkolového miláčka. A nemusí mu být ani devět let...

Socialisticky smýšlející Evropu nemohl stihnout jiný nápad. Ani kdysi docela racionální Německo se neubránilo myšlení za své občany a místo systémových ekonomických změn dalo přednost dotacím na vybrané produkty. Každý Němec si tak nyní může levně vyměnit své staré auto. I když žádné nové nepotřebuje...

Pikantnosti je na celém výmyslu hned několik. V prvé řadě to, že za starý vůz je považován každý, který byl registrován před 14. lednem 2000. Takže sešrotování by se mohla dočkat třeba trojková BMW E46, Volkswageny Golf IV, Fordy Focus I a další vozy, které mají ke šrotu daleko asi tak jako vysokoškolský student k důchodu. Jde o auta, která svými kvalitami za dnešními vůbec nepokulhávají, mnohdy naopak. Ale pojďme dál, předpokládáme, že většina Němců si zrovna takové auto sešrotovat nenechá.

Ano, právě sešrotování a předložení dokladu o likvidaci automobilu je totiž podmínkou k přidělení dotace ve výši 2500 euro (cca 70 000 Kč) na nový vůz, kterých jsou momentálně plné sklady. Pobídka platí jen pro občana Německa, nebo člověka s trvalým pobytem na území Německa. Mezi další podmínky patří, že a majitel ho vlastnil déle než jeden rok. Pokud vás tak napadla myšlenka exportu českých vraků do Německa a následný dovoz nového vozu zpět, musíme vás zklamat. Toto by se k socialistickému návrhu nehodilo, i když by to německé ekonomice „pomohlo” úplně stejně.

Pikantní na celé věci je, že podobné vozy v rukou českých občanů jsou nyní považovány za odpad a za jejich přihlášení musejí platit až 10 000 Kč. V Německu jde spíše o zlaté vejce, 2500 euro je třeba za Škodu 120 skutečně hodně peněz...

„Akce” se týká i nákupu na splátky. Celkově je na pobídky vyhrazeno 1,5 miliardy euro, což v kalkulaci vychází na 600 000 nových vlastníků.

Zda takové opatření něčemu pomůže, je ve hvězdách. Domníváme se ale, že těžko. Umělé zvýšení poptávky po nových autech na německém trhu přinese leda dočasné zastavení poklesu cen, které zaplatí všichni daňoví poplatníci a ke kterému dříve nebo později tak jako tak dojde.

Vlády jednotlivých zemí by udělaly mnohem lépe, kdyby do ekonomiky zasáhly co možná nejméně a nechaly ze skřípajících kolosů přirozeně odpadnout ty části, které je jako celek brzdí. Nekonečnými dotacemi, které v globalizovaném prostředí ve výsledku nutí realizovat podobná opatření další a další světové vlády, bude krize jen a jen prodlužována, nikoli zažehnána...

David Siegl

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše