Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Robotický taxík po přejetí sražené ženy znovu nastartoval a další jízdou doslova válcoval zraněnou, firma to nikomu neřekla
27.10.2023 | Petr Miler
Je to katastrofální selhání veškerých bezpečnostních systémů, a tak není divu, že se tím firma Cruise nejenže nepochlubila, ale dokonce zmanipulovala video s incidentem, kterým následně dokazovala svou nevinu. Prasklo to, i proto dostala okamžitý zákaz pokračovat v testech.
S ohledem na to, jak nedokonalé dnes systémy autonomního řízení jsou, bylo jen otázkou času, než se to stane. Opakovaně jsme varovali před tím, že dát firmám vyvíjejícím tato řešení možnost provozovat robotické taxíky v běžném provozu bez soustavného dohledu lidského řidiče přímo na palubě je krajně nezodpovědné. Bohužel toho ale nikdo nedbal, a tak se tak dlouho chodilo se džbánem pro vodu, až se ucho utrhlo.
Do centra pozornosti se nyní znovu vrací nedávný incident, při kterém taxík bez řidiče při testech v provozu doslova přejel ženu. Šlo o stroj firmy Cruise, která nehodu od začátku bagatelizovala. A mnohá média s ní - ženu nejprve srazil vůz řízený člověkem, až poté ji přejel robotaxík. To je samozřejmě polehčující okolnost, ale říká to vše? Už tehdy jsme se ptali, zda nejde o jednu z těch situací, kterou by mohl člověk předjímat či v ní reagovat lépe, což by dotyčné mohlo ušetřit vážná zranění. Však fakt, že za nehodu primárně de iure může někdo jiný (klidně sama dotyčná, výsledky vyšetřování zatím nejsou známé) neznamená, že to ospravedlňuje jakýkoli její další následek.
Mohlo tedy být zle, ono ale bylo ještě hůř. Firma v mezičase dostala zákaz své robotaxíky v provozu zkoušet a teď už víme, co byla poslední kapka. O celé nehodě lhala a dokonce zmanipulovala její záznam z palubní kamery. Pravdou je, že dotyčnou srazil někdo jiný a až pak ji přejel taxík Cruise, stejně jako to, že zůstala zaklíněná pod vozem. Problémem ale není jen to, taxík udělal v tu chvíli naprosto neuvěřitelnou věc.
Podle kalifornského úřadu pro dopravu Cruise záměrně zamlčel, že poté, co žena zůstala zaklíněná pod vozem, auto sice zastavilo, po chvíli ale znovu nastartovalo a začalo se hýbat rychlostí asi 10 km/h. Takto ženu pod autem válcovalo na délce asi 6 metrů, než si uvědomilo, že něco není v pořádku a znovu zastavilo. Může se stát, jakkoli bychom nechtěli být v kůži dotyčné, Cruise ale novinářům ukázal záznam z nehody, ve které tento moment vystřihl. Právě to úřady rozlítilo nejvíce, proto přišel okamžitý zákaz.
Smutně pikantní je, že Cruise i v této situaci bazíruje na tvrzení, že nehoda nebyla způsobena primárně jeho vozem. Fajn, ale jezdit po dvakrát přejetém je proto v pořádku? Jak absurdní uvažování to je. Korektní média, která Cruise se stejnou argumentací dříve bránila, už se omluvila za svůj předchozí postoj a fakt, že se spolehla jen na informace prezentované stranou namočenou v celém incidentu, které se ukázaly být značně neúplnými. Není divu, že k robotickým taxíkům se po tomto skandálním chování firmy ovládané koncernem GM veřejnost staví značně negativně. A nedivili bychom se, kdyby to pro testy v provozu bez lidského dohledu znamenalo úplný konec, neboť riziko dalšího podobného incidentu si nikdo nebude chtít vzít na triko.



Autonomní taxík Cruise při první vážné nehodě nejenže přejel dříve sraženou ženu, po chvíli ji začal válcovat, jako by se pod autem nenacházela těžce zraněná. Cruise to zamlčel a zmanipuloval záznam incidentu. Prasklo to, proto má s testy v provozu utrum. Foto: Cruise
Zdroj: LA Times
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva