Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Safety car Formule 1 těžce havaroval v jedné z nejrychlejších pasáží okruhu v Monze, důvod připadá v úvahu zřejmě jen jeden
30.8.2024 | Petr Miler
Je vskutku ironické, když se auto, které se běžně na trati objevuje jen tehdy, když někdo jiný havaruje, samo nabourá. Vzhledem ke zkušenostem jeho pilota šlo téměř na 100 procent o zatažení záchranné brzdy svého druhu.
Formuli 1 čeká o tomto víkendu další velká cena, tentokrát nepůjde o nic menšího než italskou grand prix na legendárním okruhu v Monze. Po až exhibičním vítězství McLarenu v Nizozemsku jen málokdo čeká něco jiného než další dominantní vystoupení britského týmu, ono to ale tak jednoduché být nemusí. V Zandvoortu se Britům sešlo vše tak dobře, jak si jen mohli přát, od charakteru okruhu až po počasí. V Monze bude leccos jinak, navíc nesmíme zapomínat ani na tradičně „přemotivované” domácí Ferrari, které bude chtít před záplavou oddaných fanoušků předvést něco mimořádného.
Už dnešní volné tréninky ukážou víc, ještě před nimi se ale stala jiná pozoruhodná událost. Už ve čtvrtek během pouhých ověřovacích jízd, kdy pořadatelé zkouší funkčnost všech bezpečnostních systémů, došlo k těžké havárii safety caru, kterou můžete vidět na záběrech níže. Je to neobvyklé samo o sobě, neboť safety car tu není od toho, aby jezdil na hraně, navíc když už by se něco takového mělo stát, čekali bychom to třeba na velmi mokré trati, na uniklé chladicí kapalině, po jiné nenadálé události na trati prostě když do hry vstoupí cokoli mimořádného. Tady se ale nestalo zvláštního doslova nic, ale vůbec nic.
Za volantem stroje seděl velezkušený Bernd Mäylander s obvyklým spolujezdcem Richardem Darkerem, trať byla suchá, počasí italské, provoz na trati nulový. Sám Mäylander je ostřílený závodní pilot se zkušenostmi z DTM i Le Mans, který tuto práci dělá od roku 2020. Občas se safety carem předvede nějaký drift, to ano, jinak si ale prostě odkrouží své a za 24 let při velkých cenách ani jednou neboural. Tady se navíc vše stalo v jedné z nejrychlejších pasáží okruhu, těsně před ikonickou zatáčkou Parabolica, což nehodu činí děsivější, ovšem i vysvětlitelnější naráz.
Oficiální důvod bouračky zveřejněn nebyl, ze záběrů je ale patrné, že Mäylander si auto před Parabolicou rozhoupal. To vede k domněnce, že si zas jednou chtěl zadriftovat a nevyšlo mu to, ale na to to tady nevypadá. Kdo by chtěl poslat v zásadě sériový Aston Martin Vantage bokem v takové rychlosti do parabolické zatáčky, navíc před prázdnými tribunami? Možné to samozřejmě je, pokud ale německý pilot neztratil soudnost, důvod připadá v úvahu jen jeden - autu selhaly brzdy.
Prostě na konci jedné z dlouhých rovinek okruhu zjistil, že auto nebrzdí a ve snaze zachránit, co se dá, jej zkusil co nejvíc zpomalit právě jízdou bokem. Tomu nasvědčuje i poněkud neotesaný pokus o rozhoupání auta už chvíli před tím, než by to při plánovaném pokusu o jízdu bokem udělal. Určitě tak auto zpomalil, ale ne dost na to, aby z toho nebyl tvrdý náraz do bariéry. Naštěstí se nikomu nic nestalo a průběh závodu to samozřejmě neovlivní, Aston na každou grand prix vozí pro všechny případy i náhradní vůz ve stejné specifikaci.



Bernd Mäylander si v Monze prožil při ověřovacích jízdách velmi nepříjemné chvilky. Sázíme na selhání brzd, vše tomu nasvědčuje. Foto: Aston Martin
Here's the video of the Safety Car crashing at Parabolicapic.twitter.com/w1JyPaEnCO
— RBR Daily (@RBR_Daily) August 29, 2024
Zdroje: Formula 1, ESPN
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
včeraNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva