Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí

Čistě elektronické úpravy motoru jsou tu s námi už léta, přesto mnozí pochybují, zda vůbec něco dělají. A nebo zda se skutečně starají o avizované zvýšení výkonu, a tedy i zlepšení dynamiky. Srovnání dvou BMW M3, z nichž jedno se dočkalo tzv. chiptuningu, je docela výmluvné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí

12.1.2022 | Petr Miler

Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí

/

Foto: BMW

Čistě elektronické úpravy motoru jsou tu s námi už léta, přesto mnozí pochybují, zda vůbec něco dělají. A nebo zda se skutečně starají o avizované zvýšení výkonu, a tedy i zlepšení dynamiky. Srovnání dvou BMW M3, z nichž jedno se dočkalo tzv. chiptuningu, je docela výmluvné.

Pokud patříte mezi dříve narozené, víte, že úpravy motorů aut bývaly docela kumšt. V dobách atmosféricky plněných jednotek „krmených” karburátory jste museli přinejmenším snížit hlavu, upravit sací kanálky, změnit časování ventilů či si i pohrát s jejich pružinami, upravit celé sání, výfuk... A pak si dlouho hrát s karburátorem, jeho tryskami vzdušníky či ovládáním škrtících klapek, abyste něčeho dosáhli. Byla to mravenčí práce plná pokusů a omylů. A když na jejím konci bylo 5 koní navíc a hladký chod, byl to úspěch.

S nástupem elektronického řízení motorů se mnohé změnilo, zvláště pak, když se přeplňování stalo normou. Stačí zajet k úpravci, vyměnit či modifikovat řídicí software motoru a je to. Jsou to ty nejprimitivnější úpravy, často se ale už ty starají o 20-30 % výkonu k dobru. Až se člověku, který zažil doby výše uvedeného piplání, nechce věřit, že to by to vůbec fungovalo.

Naše zkušenosti ale hovoří o tom, že funguje a byť výsledný výkon není vždy tak vysoký, jak úpravci avizují, k citelnému zlepšení zkrátka dojde. Zda to neplatí jen u Octavie 2,0 TDI, ale třeba i u „plnotučného” BMW M3, zkoušel ověřit Mat Watson z Carwow, který na letišti postavil vedle sebe nové BMW M3 Competition xDrive v sériové verzi s 510 koňmi a 650 Nm a úplně to samé auto v čistě elektronické úpravě firmy Wrench Studios se 600 koňmi a 700 Nm. To je dost citelný nárůst výkonu, který by se měl postarat i o velmi citelný nárůst dynamiky.

A vskutku stará, jak ukazuje srovnání. Verze s poladěným motorem sériovku jasně poráží při všech dynamických disciplínách a téměř se jí vyrovná i v testu brzd, třebaže sériové provedení má karbon-keramickou sadu (její výhody by se ale projevily hlavně při opakované deceleraci). Ve sprintu na 400 metrů je to 10,7 s proti 11,2 s, to je vskutku velký rozdíl. Podívejte se na to sami, minimálně tento chiptuning funguje zjevně velmi dobře.


Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí - 1 - BMW M3 M4 2021 xDrive prvni 17Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí - 2 - BMW M3 M4 2021 xDrive prvni 20Skutečně funguje chiptuning? BMW jen s elektronickou úpravou motoru změřilo síly s tovární verzí - 3 - BMW M3 M4 2021 xDrive prvni 15
BMW M3 s pohonem všech kol je velmi rychlý stroj už v sériové verzi, s čistě elektronickou úpravou motoru na 600 koní je ale ještě o dost rychlejší, jak ukáže srovnání níže. Foto: BMW

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše