Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Souboj dvou vzácných stíhaček minulých let ukázal, co vám moderní auta už nikdy nedopřejí
9.3.2021 | Petr Prokopec
Je to současně ohromující i smutná podívaná. Na jednu stranu jde o jedna z nejvýjimečnějších aut posledních dekád, na tu druhou zejména jedno z nich ukazuje, o co jsme postupem času přišli.
Co je u supersportovního auta nejdůležitější? Výkon, jízdní dynamika, zapojení řidiče, vzhled nebo ještě něco jiného? Jednoznačná odpověď neexistuje, tedy za předpokladu, že nejde o Lexus LFA. U japonského vozu je tím nejdominantnějším prvkem zvukový doprovod, za kterým stojí 4,8litrový atmosférický desetiválec z dílen závodní divize Yamahy. Pohonná jednotka totiž zvládá točit až 9 500 otáček, díky čemuž se člověku zaryje do paměti a nechce ji opustit.
Za volant tohoto vozu se nyní usadil Tiff Needell, který si střihnul souboj s Mercedesem-Benz SLR McLaren Roadster 722 S. O pohon tohoto vozu se přitom stará kompresorem přeplňovaný 5,4litrový osmiválec, který se nevyznačuje tak působivým zvukovým projevem, vše ale vynahrazuje výkonem až 650 koní a 820 Nm točivého momentu. Lexus má na své straně „jen” 560 koní a 480 Nm.
Již tyto hodnoty naznačují, že třícípá hvězda má dynamicky navrch. A platí to i ve chvíli, kdy vezmeme v potaz hmotnost. Lexus je totiž sice o chlup lehčí (1 480 kg versus 1 550 kg), to ale při takovém výkonovém rozdílu na čtvrtmíli nehraje podstatnou roli. Dokládá to i samotný souboj, který LFA prohraje hned dvakrát. I když při druhém pokusu Needell vypnul kontrolu trakce, povedlo se mu pouze zmenšit náskok, který Mercedes v cíli má.
Třícípá hvězda by nicméně ve finále mohla zvítězit klidně i tisíckrát, ovšem my bychom nakonec v garáži ustájili spíše Lexus, a to právě kvůli jeho zvukovému projevu. Jak se tedy ukazuje, rychlost zkrátka není všechno, stejně jako výjimečnost. SLR 722 S totiž vzniklo pouze ve 150 exemplářích, zatímco LFA a jeho 500 kusů působí navzdory jeho vzácnosti o dost všedněji. Jeho zvukový projev je ale natolik opojný, že názor nezměníme, zvlášť když se z aut moderní produkce kvůli turbům a filtrům pevných částic prakticky vytratil - stále vznikají hezky znějící auta, takto hezky znějící auta ale už bohužel nikoli.






Japonsko-německý souboj sice po stránce dynamické vyzněl ve prospěch Mercedesu, díky zvuku atmosférického desetiválce bychom ale stejně raději sáhli po Lexusu. Foto: Lexus/Mercedes-Benz
Zdroj: Lovecars@YouTube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 5 minutamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před hodinouNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 3 hodinamiElektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 4 hodinamiPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 08:05 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch