Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Souboj vzácných sporťáků s motory V10 bez turba fascinuje zvukovou kulisou, o výhru tu snad ani nejde
24.10.2022 | Petr Prokopec
Jen hrstka aut v historii dostala vidlicové desetiválcové motory a jen hrstka z nich se dožila moderního věku s atmosférickým plněním. Toto jsou dva z nich, je radost je poslouchat.
Vidlicové desetiválce nebyly automobilkami nikdy preferovány, ostatně první benzinový se v osobním voze objevil až v roce 1991. Šlo pochopitelně o Dodge Viper první generace, který je dnes již nesmrtelnou ikonou. V případě dieselů je tomu nicméně o trochu jinak, jak by ostatně mohla potvrdit kopřivnická automobilka. Motor V10 totiž po nějaký čas poháněl i Tatru 815. Jakmile nicméně došlo na přitvrzení emisních limitů, 15,8litrová jednotka musela z nabídky zmizet. Stejně tak je dnes již minulostí i Volkswagen Touareg V10 TDI.
Vrátit se tedy můžeme k benzinovým desetiválcům, jimž ovšem taktéž zvoní umíráček. Přestože je dříve nabízelo i BMW (M5 E60) či Porsche (Carrera GT), momentálně takové motory používá už jen Lamborghini v Huracánu a spolu s ním také Audi pod kapotou R8. Oba sporťáky jsou však na sklonku životního cyklu. Němci pak u nástupce počítají s elektrickým ústrojím, zatímco Italové zřejmě půjdou hybridní cestou. V takové chvíli ovšem využijí koncernový osmiválec.
Desetiválce tak již budou spojené pouze s ojetinami, což ovšem znamená, že jejich hodnota jistě stoupne. Patrné je to ostatně i na Lexusu LFA, který svého času stál v přepočtu zhruba 10 milionů korun. Dnes jej nicméně neseženete ani za dvojnásobnou sumu, za čímž stojí jak limitovaná produkce 500 kusů, tak neochota zákazníků tento vůz prodat. Podle mnohých jde totiž o nejkrásněji znějící supersport historie, s nímž se může měřit jen zmiňovaná Carrera GT.
Jelikož lidé z kanálu Throttle House na Youtubeněmeckého zástupce k testování nezískali, museli se spokojit s „náhražkou“. Nicméně velmi sympatickou, proti Lexusu totiž nastoupil Huracán STO. Tedy okruhová verze nejmenšího sporťáku Lamba, která prošla drastickou dietou vedoucí k hmotnosti 1 339 kg. Za tím stojí jak eliminace pohonu všech kol, tak rozsáhlé využití karbonu, ze kterého je 75 procent karoserie. Motor přitom v tomto případě produkuje 640 koní.
Ve srovnání s tím může LFA působit jako chudý příbuzný, jeho agregát byl totiž naladěn „pouze“ na 560 koní. S těmi je navíc spárováno o takřka tři sta kilo více, po stránce papírové tedy Lexus tahá za kratší konec provazu. V praxi to nakonec nedopadne jinak, ve finále to ale není až tak důležité. Jelikož se soundtracku LFA nejspíše již nikdy nic nevyrovná, minimálně po stránce zvukové zůstane králem do skonání světa.








Lexus LFA je dodnes legendou, která po stránce zvukové nemá konkurenci. Dynamicky nicméně za výrazně mladším Lamborghini Huracán STO zaostává. Foto: Lexus/Lamborghini
Zdroj: Throttle House@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB