Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut

V obou případech jde o bláznivě silné stroje, ten starší je s 1 822 koňmi dokonce silnější. Jenže také je tu hmotnost a schopnost s takovým potenciálem zacházet. A v obou ohledech bere bank novější model.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut

5.5.2025 | Petr Prokopec

Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut

/

Foto: Koenigsegg

V obou případech jde o bláznivě silné stroje, ten starší je s 1 822 koňmi dokonce silnější. Jenže také je tu hmotnost a schopnost s takovým potenciálem zacházet. A v obou ohledech bere bank novější model.

Před deseti lety se Koenigsegg na tehdy ještě stále žhavém autosalonu v Ženevě pochlubil novým modelem Regera, který oblíbený firemní pětilitrový osmiválec spojil se třemi elektromotory. Samotný spalovací motor v jeho případě produkuje 1 115 koní, ovšem pouze ve chvíli, kdy mu dáte napít naturalu 95. Jakmile palivovou nádrž naplníte převážně ethanolem (E85), výkon narůstá na 1 523 kobyl. Tím ale Regera nekončí, přihodit je třeba dalších 707 koní, které produkuje elektrická část pohonného ústrojí. Celkově tak švédská stíhačka disponuje 1 822 koňmi, se kterými se dokáže rozjet z nuly na čtyřstovku a následně znovu zabrzdit na nulu za 31,49 sekundy.

Takové hodnoty dokážou ohromit i dnes, tedy dekádu po premiéře. Švédové ovšem v mezičase laťku ještě o kus posunuli, i když to na první pohled nevypadá. V roce 2019 totiž světu ukázali nový model Jesko, který se dvě léta poté začal i vyrábět. Hybridní techniku ovšem vynechal, místo toho si ponechal pouze motor V8 twin-turbo. Ten v kombinaci s E85 posílá na zadní kola 1 622 koní, tedy stále velmi početné stádo. To je ovšem spárováno s pouhými 1 390 kilogramy, což je navíc hmotnost „mokrá“, tedy s veškerými náplněmi. Disciplínu 0-400-0 km/h tak verze Absolut zvládá za pouhých 27,83 sekundy.

Čtyři sekundy možná jako propastný rozdíl nevypadají, jenže Mat Watson z Carwow vám na přiloženém videu ukáže, že Regera vedle Jeska Absolut působí jako Trabant vedle Mercedesu. Ve sprintu na čtvrtmíli jí totiž k dosažení cílové mety stačí 8,9 sekundy, což je čas na úrovní Rimacu Nevera. Chorvatský supersport vás ale díky elektrickému pohonu nedokáže naplnit takovým nadšením, jako se to daří Koenigseggu, a to díky jeho motoru, který vyluzuje úžasný soundtrack. A navzdory zaměstnání pouze jedné nápravy dokáže výkon přenést na silnici, s čímž má Regera očividně trochu problém.

Hybridní sporťák je tak ve všech ohledech pomalejší, na čtvrtmíli se totiž dostane až za 10,2 sekundy. Je to vlastně i překvapivé, neboť hmotnost se stále drží na velmi nízkých 1 590 kilech, trojice elektromotorů pak vozu měla napomoci hlavně v nízkých rychlostech. Jenže součástí ústrojí Regedy je pouze jednostupňová převodovka, která ve srovnání s devítistupňovou skříní Jeska ve finále nebude takový zázrak, jak se předpokládalo. I proto má hybrid zřejmě nižší hodnotu, dnes by vás stál 3 miliony liber ve srovnání s 5 miliony, s nimiž je spojeno Jesko Absolut.


Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 1 - Koenigsegg Regera 2021 ilustracni foto 01Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 2 - Koenigsegg Regera 2021 ilustracni foto 02Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 3 - Koenigsegg Regera 2021 ilustracni foto 03Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 4 - Koenigsegg Jesko Absolut 2024 rekord 01Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 5 - Koenigsegg Jesko Absolut 2024 rekord 02Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 6 - Koenigsegg Jesko 2021 nova sada 07
Koenigsegg Regera sice dokáže ohromit i dnes, vedle novějšího Jeska ale dnes hraje druhou ligu. Foto: Koenigsegg

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše