Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut

V obou případech jde o bláznivě silné stroje, ten starší je s 1 822 koňmi dokonce silnější. Jenže také je tu hmotnost a schopnost s takovým potenciálem zacházet. A v obou ohledech bere bank novější model.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut

před 4 hodinami | Petr Prokopec

Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut

/

Foto: Koenigsegg

V obou případech jde o bláznivě silné stroje, ten starší je s 1 822 koňmi dokonce silnější. Jenže také je tu hmotnost a schopnost s takovým potenciálem zacházet. A v obou ohledech bere bank novější model.

Před deseti lety se Koenigsegg na tehdy ještě stále žhavém autosalonu v Ženevě pochlubil novým modelem Regera, který oblíbený firemní pětilitrový osmiválec spojil se třemi elektromotory. Samotný spalovací motor v jeho případě produkuje 1 115 koní, ovšem pouze ve chvíli, kdy mu dáte napít naturalu 95. Jakmile palivovou nádrž naplníte převážně ethanolem (E85), výkon narůstá na 1 523 kobyl. Tím ale Regera nekončí, přihodit je třeba dalších 707 koní, které produkuje elektrická část pohonného ústrojí. Celkově tak švédská stíhačka disponuje 1 822 koňmi, se kterými se dokáže rozjet z nuly na čtyřstovku a následně znovu zabrzdit na nulu za 31,49 sekundy.

Takové hodnoty dokážou ohromit i dnes, tedy dekádu po premiéře. Švédové ovšem v mezičase laťku ještě o kus posunuli, i když to na první pohled nevypadá. V roce 2019 totiž světu ukázali nový model Jesko, který se dvě léta poté začal i vyrábět. Hybridní techniku ovšem vynechal, místo toho si ponechal pouze motor V8 twin-turbo. Ten v kombinaci s E85 posílá na zadní kola 1 622 koní, tedy stále velmi početné stádo. To je ovšem spárováno s pouhými 1 390 kilogramy, což je navíc hmotnost „mokrá“, tedy s veškerými náplněmi. Disciplínu 0-400-0 km/h tak verze Absolut zvládá za pouhých 27,83 sekundy.

Čtyři sekundy možná jako propastný rozdíl nevypadají, jenže Mat Watson z Carwow vám na přiloženém videu ukáže, že Regera vedle Jeska Absolut působí jako Trabant vedle Mercedesu. Ve sprintu na čtvrtmíli jí totiž k dosažení cílové mety stačí 8,9 sekundy, což je čas na úrovní Rimacu Nevera. Chorvatský supersport vás ale díky elektrickému pohonu nedokáže naplnit takovým nadšením, jako se to daří Koenigseggu, a to díky jeho motoru, který vyluzuje úžasný soundtrack. A navzdory zaměstnání pouze jedné nápravy dokáže výkon přenést na silnici, s čímž má Regera očividně trochu problém.

Hybridní sporťák je tak ve všech ohledech pomalejší, na čtvrtmíli se totiž dostane až za 10,2 sekundy. Je to vlastně i překvapivé, neboť hmotnost se stále drží na velmi nízkých 1 590 kilech, trojice elektromotorů pak vozu měla napomoci hlavně v nízkých rychlostech. Jenže součástí ústrojí Regedy je pouze jednostupňová převodovka, která ve srovnání s devítistupňovou skříní Jeska ve finále nebude takový zázrak, jak se předpokládalo. I proto má hybrid zřejmě nižší hodnotu, dnes by vás stál 3 miliony liber ve srovnání s 5 miliony, s nimiž je spojeno Jesko Absolut.


Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 1 - Koenigsegg Regera 2021 ilustracni foto 01Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 2 - Koenigsegg Regera 2021 ilustracni foto 02Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 3 - Koenigsegg Regera 2021 ilustracni foto 03Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 4 - Koenigsegg Jesko Absolut 2024 rekord 01Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 5 - Koenigsegg Jesko Absolut 2024 rekord 02Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut - 6 - Koenigsegg Jesko 2021 nova sada 07
Koenigsegg Regera sice dokáže ohromit i dnes, vedle novějšího Jeska ale dnes hraje druhou ligu. Foto: Koenigsegg

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.