Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Srovnání prehistorické Dacie s nejnovějším modelem teprve ukazuje, jak mizerně jede
13.6.2021 | Petr Miler
Toto bohužel není vtip ani nadsázka, fotka skutečně zachycuje Dacii 1300 z let 1969 až 1982. I ta je bohužel dynamickou výzvou pro nejnovější model Spring.
Bijte nás holemi, ale jsme přesvědčeni, že vrchol přirozeného vývoje aut nastal někde mezi léty 2000 a 2010 podle toho, jak se ta která automobilka přizpůsobovala novým pravidlům a jak moc byla nucena jít proti tomu, co do té doby dělala. Neznamená to, že všechna nejlepší auta vznikla do té doby, to vůbec ne, technici automobilek ale začali být nuceni k věcem, které jim nebyly tak úplně vlastní a vznikla řada řešení, o jejichž přínosu přinejmenším nelze nedebatovat.
Je kupříkladu otázkou, zda opravdu dostanete víc, když si do Octavie místo motoru 1,6 MPI nebo 1,2 TSI v předchozích generací koupíte jako základ tříválec 1,0 a ještě si připlatíte statisíce. Debaty o tomto se vedou a z podstaty nemohou mít jednoznačný závěr, nyní se v nich ale dostáváme ještě o stupeň výš a není divu, že zastánců přiměřeného pokroku v mezích zákona ubývá. Přešli jsme do zřetelně vynucené elektrické éry, v níž auta mají být ještě zásadně dražší a nabízet toho ještě zásadně míň. Dokonce tak málo, že v některých ohledech obrací pomyslné kormidlo dějin vzad nikoli o roky, ale o dekády.
Důkazem toho budiž nejnovější Dacia jménem Spring, která stojí kolem půl milionu korun, je to ale skutečně primitivní vozítko s prachbídnou dynamikou. Kdysi jsme soudě podle toho, co předvádí v provozu, uvedli, že i Škoda 120 je vedle ní hurikán. A bylo zřejmě jen otázkou času, než někoho napadne Spring s podobným autem srovnat naživo. Stalo se, a protože se toho zhostili Rumuni, pro které je něčím jako Škoda 120 jejich Dacia 1300 z let 1969 až 1982, postavili proti Springu právě tu.
Na startu sprintu se tak ocitla novinka, která s 44 koňmi a 125 Nm při hmotnosti 970 kg akceleruje na stovku za 19,1 s a rozjede se nejvíce na 125 km/h. A proti ní model 1300 s 54 koňmi a 89 Nm z motoru 1,3, to vše při hmotnosti 960 kg. Akcelerace na stovku má zabrat 18 s, maximálka činí 140 km/h. Být obě auta nová, Spring zjevně dostane „kouř”, ale protože ona třináctistovka byl prorezlý, unavený exemplář v ceně asi 0 Kč, nakonec o fous vyhrála. Ale přesto, tohle je přece ostuda - dynamicky vyrovnaným soupeřem jakékoli alespoň trochu srovnatelné novinky nemůže být přes 40 let staré auto ve stavu vraku.
Podívejte se na to sami a uvidíte i srovnání na okruhu, kde má Spring co dělat, aby uspěla, než mu tedy začne docházet „šťáva”. Tohle je komedie. Nebo tragédie, vyberte si, na každý pád smutný obraz automobilového vývoje v některých sférách trhu. Má-li toto pokračovat dále, je zřejmě vysněným ideálem dopravy budoucnosti kůň. Ostatně to není tak dávno, co auto poprvé ve sprintu porazilo koně, tak proč by i tento vývoj nemohl být zvrácen.



Dacia 1300 neměla být a po léta nebyla srovnatelným soupeřem žádného srovnatelného nového vozu. Foto: Dacia
Novému Springu se ale může postavit se ctí. A být v lepším stavu, sprint by vyhrála. Foto: Dacia
Zdroj: SPEED la Pro TV@Youtube
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tohle je nový císař ztráty hodnoty, během pouhých 600 ujetých km připravil majitele o 2,64 milionu Kč!
29.5.2025Brembo ukázalo nové řešení brzd, s jinými už v Evropě brzy nebude možné prodávat auta
29.5.2025Novinka od zakladatelů Alpiny, kteří Alpinu už prodali, vypadá naživo líp než ve studiu, potají skrývá dvě auta v jednom
29.5.2025Ojetý Opel Corsa má podle Němců smysl koupit v jedné generaci. Elektrické verzi se ale vyhněte za každou cenu, sežere vás zaživa
29.5.2025Šéf ostrých Mercedesů ani po totálním fiasku čtyřválcové C63 nepochopil nic, o současném automobilovém průmyslu to říká všechno
30.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva