Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Srovnání prehistorické Dacie s nejnovějším modelem teprve ukazuje, jak mizerně jede
13.6.2021 | Petr Miler
Toto bohužel není vtip ani nadsázka, fotka skutečně zachycuje Dacii 1300 z let 1969 až 1982. I ta je bohužel dynamickou výzvou pro nejnovější model Spring.
Bijte nás holemi, ale jsme přesvědčeni, že vrchol přirozeného vývoje aut nastal někde mezi léty 2000 a 2010 podle toho, jak se ta která automobilka přizpůsobovala novým pravidlům a jak moc byla nucena jít proti tomu, co do té doby dělala. Neznamená to, že všechna nejlepší auta vznikla do té doby, to vůbec ne, technici automobilek ale začali být nuceni k věcem, které jim nebyly tak úplně vlastní a vznikla řada řešení, o jejichž přínosu přinejmenším nelze nedebatovat.
Je kupříkladu otázkou, zda opravdu dostanete víc, když si do Octavie místo motoru 1,6 MPI nebo 1,2 TSI v předchozích generací koupíte jako základ tříválec 1,0 a ještě si připlatíte statisíce. Debaty o tomto se vedou a z podstaty nemohou mít jednoznačný závěr, nyní se v nich ale dostáváme ještě o stupeň výš a není divu, že zastánců přiměřeného pokroku v mezích zákona ubývá. Přešli jsme do zřetelně vynucené elektrické éry, v níž auta mají být ještě zásadně dražší a nabízet toho ještě zásadně míň. Dokonce tak málo, že v některých ohledech obrací pomyslné kormidlo dějin vzad nikoli o roky, ale o dekády.
Důkazem toho budiž nejnovější Dacia jménem Spring, která stojí kolem půl milionu korun, je to ale skutečně primitivní vozítko s prachbídnou dynamikou. Kdysi jsme soudě podle toho, co předvádí v provozu, uvedli, že i Škoda 120 je vedle ní hurikán. A bylo zřejmě jen otázkou času, než někoho napadne Spring s podobným autem srovnat naživo. Stalo se, a protože se toho zhostili Rumuni, pro které je něčím jako Škoda 120 jejich Dacia 1300 z let 1969 až 1982, postavili proti Springu právě tu.
Na startu sprintu se tak ocitla novinka, která s 44 koňmi a 125 Nm při hmotnosti 970 kg akceleruje na stovku za 19,1 s a rozjede se nejvíce na 125 km/h. A proti ní model 1300 s 54 koňmi a 89 Nm z motoru 1,3, to vše při hmotnosti 960 kg. Akcelerace na stovku má zabrat 18 s, maximálka činí 140 km/h. Být obě auta nová, Spring zjevně dostane „kouř”, ale protože ona třináctistovka byl prorezlý, unavený exemplář v ceně asi 0 Kč, nakonec o fous vyhrála. Ale přesto, tohle je přece ostuda - dynamicky vyrovnaným soupeřem jakékoli alespoň trochu srovnatelné novinky nemůže být přes 40 let staré auto ve stavu vraku.
Podívejte se na to sami a uvidíte i srovnání na okruhu, kde má Spring co dělat, aby uspěla, než mu tedy začne docházet „šťáva”. Tohle je komedie. Nebo tragédie, vyberte si, na každý pád smutný obraz automobilového vývoje v některých sférách trhu. Má-li toto pokračovat dále, je zřejmě vysněným ideálem dopravy budoucnosti kůň. Ostatně to není tak dávno, co auto poprvé ve sprintu porazilo koně, tak proč by i tento vývoj nemohl být zvrácen.



Dacia 1300 neměla být a po léta nebyla srovnatelným soupeřem žádného srovnatelného nového vozu. Foto: Dacia
Novému Springu se ale může postavit se ctí. A být v lepším stavu, sprint by vyhrála. Foto: Dacia
Zdroj: SPEED la Pro TV@Youtube
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav 17.-18.5.2025: soutěžíme o 3 vouchery včera 08:00
- Časový program GP Francie v Le Mans 6.5.2025
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
Nejnovější články
Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
včeraVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví svá elektrická auta, přeplňovaný tříválec je ze hry
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 00:15 - Spectral
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.