Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat

Nejen automobilovému světu jako by v posledních letech nebylo dopřáno být chvíli v klidu. Problémy se tentokrát dotkly továrny Tesly u Berlína, ta ale má být jen první z řady automobilových fabrik, které doplatí na eskalaci situace v Rudém moři.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat

12.1.2024 | Petr Miler

Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat

/

Foto: Tesla

Nejen automobilovému světu jako by v posledních letech nebylo dopřáno být chvíli v klidu. Problémy se tentokrát dotkly továrny Tesly u Berlína, ta ale má být jen první z řady automobilových fabrik, které doplatí na eskalaci situace v Rudém moři.

Americkému výrobci elektromobilů nezbude než zastavit výrobu naprosté většiny nových vozů v továrně v Grünheide u Berlína. Agentura Reuters informuje, že zastavení si vyžádaly útoky ze strany jemenských rebelů v Rudém moři, které rejdařské firmy donutily změnit přepravní trasy a dočasně nevyužívat zkratky přes Suezský průplav.

„Kvůli chybějícím komponentům jsme nuceni pozastavit výrobu vozidel v Gigafactory Berlin-Brandenburg s výjimkou několika oblastí mezi 29. lednem a 11. únorem,” uvádí Tesla oficiálně k celé věci. Výroba nebude bude plně obnovena dříve než 12. února, tedy za dlouhý měsíc, byť po část zbývajícího období ještě pojede ze skladových zásob.

„Ozbrojené konflikty v Rudém moři a související přesuny přepravních tras mezi Evropou a Asií přes Mys Dobré naděje ovlivňují také výrobu v Grünheide,” říká dále k věci Tesla, která se tak stala první významnou automobilkou, na kterou tyto události takto dopadly. „Nelze ale věřit tomu, že budou jediní, spíše jsou první, kdo tento problém pocítil,” glosuje tuto událost Sam Fiorani, viceprezident analytické společnosti AutoForecast Solutions.

Podle něj jde o další projev faktické závislosti evropské výroby čehokoli na Asii, zejména pak na Číně, který se tak dříve nebo později projevit musel: „Spoléhání se na tolik klíčových komponentů z Asie, konkrétně z Číny, bylo potenciálním slabým místem v dodavatelském řetězci každé automobilky. Tesla se velmi spoléhá na Čínu, pokud jde o bateriové komponenty, které je třeba přepravovat do Evropy přes Rudé moře,” dodává.

Rejdaři tak místo Suezu volí cestu okolo Mysu dobré naděje, která je citelně delší a zabere asi o 10 dnů více času. Podle aktuálních informací se touto oklikou vydalo víc než 2 000 lodí, a tak lze - jak naznačil Sam Fiorani - čekat problémy nejen v dalších továrnách, ale i v dalších odvětvích, která nepracují se skladovými zásobami, jimiž by bylo možné ztrátu dodávek vykompenzovat.

Dodejme, že Tesla dnes v Grünheide vyrábí okolo 250 tisíc aut za rok, takže dvoutýdenní odstávka způsobí nevyrobení asi 10 tisíc vozů. Cílem firmy ale bylo zvýšit produkci postupně na 500 tisíc a posléze až na 1 milion aut za rok, ztráty tedy mohou být i vyšší. Většinu z 11 500 zaměstnanců továrny čeká neplánované volno.


Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat - 1 - Tesla Gigafactory Berlin production 01Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat - 2 - Tesla Gigafactory Berlin production 02Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat - 3 - Tesla Gigafactory Berlin production 03
Továrna Tesly v Německu se prakticky zastaví. Dojdou jí díly, které teď není reálně možné dovážet přes Suezský průplav. Foto: Tesla

Zdroje: Reuters, Tesla

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše