Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky
28.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jednou z typických vlastností pneumatik je jejich pružnost, která jim dovoluje kopírovat povrch silnice. Ale co když je venku až 70 stupňů pod nulou?
Když se podívám z okna, mám pocit, že letošní zima by si u nás snadno mohla říkat jaro a nikdo by si ničeho zvláštního nevšiml. Ne všude ovsem mají to štěstí. A nebo smůlu, záleží na úhlu pohledu. Ve východních částech Ruska je letos naopak extrémní zima a teploty v posledních dnech klesají až mezi -50 a -70°C. To je hodně i na sibiřské poměry a v Ojmjakonu, nejchladnějším obydleném místě světa, se dostaly i pod sedmdesátku.
Pro tamní obyvatele to není nic až tak překvapivého, přespolní jsou ale takovou zimu neznají a jejími následky jsou šokováni. Níže přiložené obrázky pochází od Anastasie Pirogove, která v ruském Vankoru spolu s kolegy pracuje na stavbě nových ropných a plynových polí. Ti takové zimy nikdy nepoznali a ani nevěřili, jak jsou schopny změnit obvyklé vlastnosti některých věcí. Na videu tak můžeme vidět, co současná zima dokáže udělat s pneumatikou a její duší. Je doslova roztříštěná a když na ni kdosi šlápne, dál se láme jako čajové sušenky.
Zjevně nejde o poslední model pneumatiky od renomovaného výrobce, a tak někteří na tuto situaci reagují s tím, že jde možná tak o pneumatiky z Číny a lepším by se to nestalo. Jenže nemají tak úplně pravdu. Sám jsem trochu nevěřil, že se tohle může stát se zimními pneu, které všichni máme na autech, faktem ale je, že může.
Zeptal jsem se známého, který je v tomto oboru kovaný, a vysvětlil mi, že polymerní materiály, které se používají i pro výrobu pneumatik, mají určitou teplotu tzv. skelného přechodu. To je teplota, kdy i tyto materiály zkrystalizují a stanou se tříštivými jako sklo za u nás běžných teplot. Například u přírodního kaučuku je to už okolo -25°C a dalšími úpravami se rozšiřuje jejich použitelnost až do -50°C. U kvalitních pneumatik se tato teplota dostává nejníže a běžně činí okolo -70°C. Pak se i ty promění... v sušenky. Nakonec dodává, že tato mez není hnána níže kvůli tomu, že v tak nízkých teplotách se pneumatiky běžně nepoužívají a rozumně musí být nastavena kvůli únosným nákladům na pozdější recyklaci. Při ní jsou totiž pneumatiky nejprve zmrazeny na asi -80°C a rozlámány na kousky.
Na snímcích vidíme méně kvalitní materiál s teplotou skelného přechodu kolem -50°C, neboť ve Vankoru teploty neklesají zase tak nízko. I tak je to pozoruhodný pohled, co se může s pneumatikami stát. Kdybyste tedy měli namířeno autem do Ojmjakonu, pozor na to, abyste nevyrazili při tamních sedmdesátkách. Mohlo by se stát, že odjedete jen s ráfky a je otázkou, co by na to říkaly další plasty na autě. Dobře, to je žert, ale přiznejte, kdo z vás tušil, že se pneumatiky i za pozemských zimních teplot mohou změnit v jakési gumové střepy?






Ruská zima je letos extrémní, tohle dokáže udělat s gumou
Zdroj: Anastasia Pirogova@Vkontakte
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí včera 16:30
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez včera 16:15
- Vítězem Masia, 18. Vostatek včera 16:00
- Herrera slaví titul včera 15:00
- Titul pro čínský motocykl Kove, Fernandez mistrem světa včera 13:00
Nejnovější články
Dealeři aut v Číně krachují po tisících, hlavní důvody jsou varováním i pro Evropu
včeraPoslední osmiválcový supersedan světa s ručním řazením končí, obrat výrobce ale dává naději na pokračování
včeraDechberoucí, dodnes sotva jetý VW Passat W8 kombi s ručním řazením může být váš, je to dokonalé memento doby
včeraJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
včeraFerrari postavilo pro svého zámožného klienta unikátního moderního nástupce legendární F40, na cenu se raději neptejte
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva