Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Tohle udělá s pneumatikami současná ruská zima, lámou se jak čajové sušenky
28.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jednou z typických vlastností pneumatik je jejich pružnost, která jim dovoluje kopírovat povrch silnice. Ale co když je venku až 70 stupňů pod nulou?
Když se podívám z okna, mám pocit, že letošní zima by si u nás snadno mohla říkat jaro a nikdo by si ničeho zvláštního nevšiml. Ne všude ovsem mají to štěstí. A nebo smůlu, záleží na úhlu pohledu. Ve východních částech Ruska je letos naopak extrémní zima a teploty v posledních dnech klesají až mezi -50 a -70°C. To je hodně i na sibiřské poměry a v Ojmjakonu, nejchladnějším obydleném místě světa, se dostaly i pod sedmdesátku.
Pro tamní obyvatele to není nic až tak překvapivého, přespolní jsou ale takovou zimu neznají a jejími následky jsou šokováni. Níže přiložené obrázky pochází od Anastasie Pirogove, která v ruském Vankoru spolu s kolegy pracuje na stavbě nových ropných a plynových polí. Ti takové zimy nikdy nepoznali a ani nevěřili, jak jsou schopny změnit obvyklé vlastnosti některých věcí. Na videu tak můžeme vidět, co současná zima dokáže udělat s pneumatikou a její duší. Je doslova roztříštěná a když na ni kdosi šlápne, dál se láme jako čajové sušenky.
Zjevně nejde o poslední model pneumatiky od renomovaného výrobce, a tak někteří na tuto situaci reagují s tím, že jde možná tak o pneumatiky z Číny a lepším by se to nestalo. Jenže nemají tak úplně pravdu. Sám jsem trochu nevěřil, že se tohle může stát se zimními pneu, které všichni máme na autech, faktem ale je, že může.
Zeptal jsem se známého, který je v tomto oboru kovaný, a vysvětlil mi, že polymerní materiály, které se používají i pro výrobu pneumatik, mají určitou teplotu tzv. skelného přechodu. To je teplota, kdy i tyto materiály zkrystalizují a stanou se tříštivými jako sklo za u nás běžných teplot. Například u přírodního kaučuku je to už okolo -25°C a dalšími úpravami se rozšiřuje jejich použitelnost až do -50°C. U kvalitních pneumatik se tato teplota dostává nejníže a běžně činí okolo -70°C. Pak se i ty promění... v sušenky. Nakonec dodává, že tato mez není hnána níže kvůli tomu, že v tak nízkých teplotách se pneumatiky běžně nepoužívají a rozumně musí být nastavena kvůli únosným nákladům na pozdější recyklaci. Při ní jsou totiž pneumatiky nejprve zmrazeny na asi -80°C a rozlámány na kousky.
Na snímcích vidíme méně kvalitní materiál s teplotou skelného přechodu kolem -50°C, neboť ve Vankoru teploty neklesají zase tak nízko. I tak je to pozoruhodný pohled, co se může s pneumatikami stát. Kdybyste tedy měli namířeno autem do Ojmjakonu, pozor na to, abyste nevyrazili při tamních sedmdesátkách. Mohlo by se stát, že odjedete jen s ráfky a je otázkou, co by na to říkaly další plasty na autě. Dobře, to je žert, ale přiznejte, kdo z vás tušil, že se pneumatiky i za pozemských zimních teplot mohou změnit v jakési gumové střepy?






Ruská zima je letos extrémní, tohle dokáže udělat s gumou
Zdroj: Anastasia Pirogova@Vkontakte
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
VW začal prodávat jeden ze svých největších bestsellerů v novém, auto velké skoro jako Škoda Superb nabízí od 350 tisíc Kč
před 3 hodinamiTesla potichu vyřešila problém, na který si majitelé stěžovali roky, teď už je nemůže ignorovat
před 4 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 6 hodinamiFiat dramaticky otočil, nově zákazníkům v Evropě prodá i čistě spalovací Pandu s manuálním řazením
před 7 hodinamiŠkoda se levných čínských aut nebojí, jsou prý nedodělaná a ušitá horkou jehlou. „Ve skutečnosti jsou lepší,” říká jiný konkurent
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch