Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
V SSSR se s auty kdysi skutečně závodilo ve velkém, záběry ze „sovětského Le Mans” z 50. let působí až surreálně
3.3.2024 | Petr Miler
Až příliš se to vymyká našemu vnímání této země a je to až příliš dávno na to, aby si to většina lidí mohla pamatovat. Přesto se to zjevně dělo, dobové záběry z roku 1958 ukazují sovětský automobilový závod se vším všudy.
I bez špetky despektu, s jakým na Rusko a jeho předchůdce v podobě Sovětského svazu aktuálně většina lidí pohlíží, si můžeme říci, že nikdy nešlo o automobilovou zemi. Nebýt komunisticky smýšlejícího Gianniho Agnelliho, v SSSR by se nikdy nezačal vyrábět VAZ Žiguli alias Lada 2101, v podstatě licencovaný Fiat 124. To se psal rok 1970 a od té doby Rusové žádné kloudné, masově vyráběné osobní auto světu nedali. Pár jejich osobáků a náklaďáků se stalo legendami pro své specifické přednosti těžící do značné míry z jejich jednoduché a přímočaré konstrukce, ale to je tak všechno.
Zní tedy skoro neuvěřitelně, že by se v dobách SSSR v největší zemi světa pořádaly automobilové závody. Však k čemu to, když pro ně skoro neexistovala auta? A jak by to vůbec probíhalo, když ani v tak obřím soustátí neexistoval jediný závodní okruh? Když jsme tedy svého času psali o sovětském závoďáku schopném dosahovat třístovky nebo hned několika dalších vozech se závodními choutkami, vypadalo to skoro neuvěřitelně. Působilo to jako propaganda, výmysl, lež... Jenže se to všechno opravdu dělo, akorát je to už hodně dávno.
Obrazně to připomínají záběry z roku 1958, které byly zveřejněny na sociální síti VKontakte. Ukazují závod, jenž se toho roku odehrál v rámci mistrovství SSSR v běloruském Minsku a který působí jako kombinace francouzské čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a italské Targy Florio. Nejelo se tedy na okruhu, ale na okreskách, nicméně start, při kterém závodníci museli k autům nejprve doběhnout, ale Le Mans skutečně připomíná. Na zbytek se podívejte sami.
Nezdá se, že by se startovní pole hemžilo nějakými speciály, spíše je to taková všehochuť, vypadá to ale, že Rusové byli svého času při chuti a tamnímu zřízení nevadilo, že se na tomto poli takto realizovali. Podívejte se na sami níže - působí to skutečně až trochu surreálně, vymyšlené to ale nebude, ostatně i přiložené dobové oficiální fotky zmíněného závoďáku ZILu také o něčem svědčí.



ZIL 112 S alias Sport nepůsobí moc sovětsky, byl to ale skutečně dobový závoďák z SSSR. Na záběrech níže můžete vidět, že i měl s kým soupeřit. Foto: ZIL
Zdroj: Auto Moto Sport v SSSR@VKontakte
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
před hodinou
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
před hodinou
Další nová Kia je další designový bizár navazující na jednu z největších ohavností posledních let
před 2 hodinami
Pokud máte Hondu s tímto typem kol, raději byste s ní měli okamžitě přestat jezdit
před 4 hodinami
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
před 5 hodinami
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
včera
Živá témata na fóru
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cyklistické vlákno 11.11. 08:22 - HondaMan
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
