Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly
14.10.2023 | Petr Prokopec
Mysleli jsme si, že ji dostanou jen SUV, ona ale nakonec dává smysl i u jakýchkoli jiných aut. Zeekr 001 tak nebude mít jen místo pro 2 144 litrů nákladu, které odveze s pomocí až 1 265 koní, zvládá také tzv. tankovou otočku.
Asi nejsem sám, kdo v posledních letech musí stále častěji řešit poměrně náročné otáčení ve velmi omezeném prostoru - auta jsou stále větší a na silnicích jich neubývá. Mnohdy něco takového ani nejde bez pomoci lidí zvenčí, neboť nárazníky od sebe v jistých momentech dělí jen milimetry. Pokud byste ale nezajeli tak blízko, nemáte šanci daný plac opustit a snadno zablokujete i celou ulici. Tedy za předpokladu, že máte spalovací vůz. Jste-li nicméně vlastníkem elektromobilu čínské produkce, lze problém vyřešit pomalu lusknutím prstu.
Jak už možná tušíte, řeč dnes bude o tzv. tankové otočce. Tedy o manévru, při kterém se jeden pás tanku otáčí dopředu a druhý stejnou rychlostí dozadu. Díky tomu se můžete otočit takříkajíc na pětníku, což lze v trochu jiné podobě zvládnout i s elektrickým autem majícím vyhrazený jeden elektrický motor pro každé z kol. Prostě stačí ta pravá roztočit opačným směrem než ta levá (anebo naopak) a už rotujete i v tom nejstísněnějším prostranství. Nedávno jsme vám ukázali video, na kterém to zvládla SUV YangWang U8 od čínské automobilky BYD, tato funkce ale nemusí být vyhrazena jen více či méně terénním autům.
Dnes se přesuneme k nové, opět čínské značce Zeekr, která spadá pro změnu pod Geely. Sloužit má jako prémiová konkurence Tesly, Rivianu a dalších známých elektrických výrobců. Zatímco však u nich lze počítat maximálně tak s krabí chůzí, tedy s vytočením kol a pohybem do boku, na tankovou otočku si netroufly. Čínské stylové kombi zvané 001 FR s ní ale nemá problém. Za to logicky vděčí čtyřem elektromotorům, z nichž každý má zcela nezávisle na povel jedno z kol.
Pohonná soustava přitom produkuje 1 265 koní výkonu a 1 280 Nm točivého momentu, v přímém směru tedy zvládá dosáhnout stovky již za 2,1 sekundy. Při délce 4 970 milimetrů a rozvoru 3 005 mm pak dokáže pobrat až 2 144 litrů bagáže. Trochu problémem se v takové chvíli zdá kapacita baterií 100 kWh, která vám umožní bleskurychlý převoz almar po babičce jen na pár kilometrů. Otázkou je pak i cena, Zeekr totiž v EU zatím nabízí jen verzi s jedním motorem za 1 445 000 Kč.
Evropské zastoupení značky však již uvedlo, že vrcholné provedení FR aktuálně prochází homologací, k mání tedy bude co nevidět. Za méně než tři miliony korun ale za jeho volant patrně neusednete. Pokud ale budete mít to štěstí, rozhodně dejte vědět, v jakém stavu jsou po oné tankové otočce pneumatiky. Při daném výkonu a hmotnosti hodně přes dvě tuny totiž mohou už během jednoho takového divadélka pozbýt nepěknou část vzorku.




Zeekr 001 FR vypadá lákavě, ještě působivější je jeho dynamika a objem zavazadelníku. Škoda jen, že s bateriemi o kapacitě 100 kWh daleko nedojede. Navíc nebude levný, tankovou otočku nicméně zvládá, většina západních značek si na ni přes dřívější avíza nakonec netroufla. Foto: Zeekr
Zdroj: CarNewsChina@YouTube
Bleskovky
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
včera
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nejnovější VW nevypadá jako nic, co už od Němců známe, přesto je má vrátit na prodejní trůn
14.10.2025
Němci obnoví dotace na elektrická auta. Tentokrát tak, že si je vychytralí budou moci „koupit” úplně zadarmo
14.10.2025
Kolaps elektrických plánů GM si vybírá krutou daň. Firma kvůli nezájmu odepsala 33 miliard, varuje před dalšími ztrátami
15.10.2025
Nejnovější Mercedes vypadá konečně dobře, přesto odhaluje hlubší problém designu automobilky
15.10.2025
Nová Honda Prelude se tváří jako sporťák, první testy ale ukazují, že je zoufale pomalá. Tohle nebude fungovat
15.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
