Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly

Mysleli jsme si, že ji dostanou jen SUV, ona ale nakonec dává smysl i u jakýchkoli jiných aut. Zeekr 001 tak nebude mít jen místo pro 2 144 litrů nákladu, které odveze s pomocí až 1 265 koní, zvládá také tzv. tankovou otočku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly

14.10.2023 | Petr Prokopec

Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly

/

Foto: Zeekr

Mysleli jsme si, že ji dostanou jen SUV, ona ale nakonec dává smysl i u jakýchkoli jiných aut. Zeekr 001 tak nebude mít jen místo pro 2 144 litrů nákladu, které odveze s pomocí až 1 265 koní, zvládá také tzv. tankovou otočku.

Asi nejsem sám, kdo v posledních letech musí stále častěji řešit poměrně náročné otáčení ve velmi omezeném prostoru - auta jsou stále větší a na silnicích jich neubývá. Mnohdy něco takového ani nejde bez pomoci lidí zvenčí, neboť nárazníky od sebe v jistých momentech dělí jen milimetry. Pokud byste ale nezajeli tak blízko, nemáte šanci daný plac opustit a snadno zablokujete i celou ulici. Tedy za předpokladu, že máte spalovací vůz. Jste-li nicméně vlastníkem elektromobilu čínské produkce, lze problém vyřešit pomalu lusknutím prstu.

Jak už možná tušíte, řeč dnes bude o tzv. tankové otočce. Tedy o manévru, při kterém se jeden pás tanku otáčí dopředu a druhý stejnou rychlostí dozadu. Díky tomu se můžete otočit takříkajíc na pětníku, což lze v trochu jiné podobě zvládnout i s elektrickým autem majícím vyhrazený jeden elektrický motor pro každé z kol. Prostě stačí ta pravá roztočit opačným směrem než ta levá (anebo naopak) a už rotujete i v tom nejstísněnějším prostranství. Nedávno jsme vám ukázali video, na kterém to zvládla SUV YangWang U8 od čínské automobilky BYD, tato funkce ale nemusí být vyhrazena jen více či méně terénním autům.

Dnes se přesuneme k nové, opět čínské značce Zeekr, která spadá pro změnu pod Geely. Sloužit má jako prémiová konkurence Tesly, Rivianu a dalších známých elektrických výrobců. Zatímco však u nich lze počítat maximálně tak s krabí chůzí, tedy s vytočením kol a pohybem do boku, na tankovou otočku si netroufly. Čínské stylové kombi zvané 001 FR s ní ale nemá problém. Za to logicky vděčí čtyřem elektromotorům, z nichž každý má zcela nezávisle na povel jedno z kol.

Pohonná soustava přitom produkuje 1 265 koní výkonu a 1 280 Nm točivého momentu, v přímém směru tedy zvládá dosáhnout stovky již za 2,1 sekundy. Při délce 4 970 milimetrů a rozvoru 3 005 mm pak dokáže pobrat až 2 144 litrů bagáže. Trochu problémem se v takové chvíli zdá kapacita baterií 100 kWh, která vám umožní bleskurychlý převoz almar po babičce jen na pár kilometrů. Otázkou je pak i cena, Zeekr totiž v EU zatím nabízí jen verzi s jedním motorem za 1 445 000 Kč.

Evropské zastoupení značky však již uvedlo, že vrcholné provedení FR aktuálně prochází homologací, k mání tedy bude co nevidět. Za méně než tři miliony korun ale za jeho volant patrně neusednete. Pokud ale budete mít to štěstí, rozhodně dejte vědět, v jakém stavu jsou po oné tankové otočce pneumatiky. Při daném výkonu a hmotnosti hodně přes dvě tuny totiž mohou už během jednoho takového divadélka pozbýt nepěknou část vzorku.


Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly - 1 - Zeekr 001 FR 2023 prvni sada 08Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly - 2 - Zeekr 001 FR 2023 prvni sada 09Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly - 3 - Zeekr 001 FR 2023 prvni sada 17Víc jak 1000koňový čínský kombík není jen extrémně rychlý, dostal i funkci, na kterou si západní značky netroufly - 4 - Zeekr 001 FR 2023 prvni sada 21
Zeekr 001 FR vypadá lákavě, ještě působivější je jeho dynamika a objem zavazadelníku. Škoda jen, že s bateriemi o kapacitě 100 kWh daleko nedojede. Navíc nebude levný, tankovou otočku nicméně zvládá, většina západních značek si na ni přes dřívější avíza nakonec netroufla. Foto: Zeekr

Zdroj: CarNewsChina@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše