Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol
26.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z cizího krev neteče, řekli si asi lidé používající služby bikesharingové firmy Wukong. Ta během pěti měsíců pozbyla většinu kol a zkrachovala.
Sdílená mobilita, tedy naším pohledem hlavně tzv. carsharing, může být pro leckoho zajímavá alternativa. Třeba auto nechcete a nepotřebujete a kdybyste ho vlastnili, 25 dnů z měsíce by jen zabíralo místo na parkovišti. Tak se zaregistrujete do nějakého programu sdílení aut a půjčíte si vůz jen tehdy, když ho potřebujete. Leckomu se to může vyplatit, však vlastnictví auta není levná věc.
Jenže sdílení dopravních prostředků má svá úskalí. Jednak tu je pro nás dost nepochopitelný přístup „z cizího krev neteče”, tedy že když auto, kolo nebo třeba půjčené nářadí není moje, nemusím na jeho stav brát ohledy. A s ním souvisí i to, o čem se na vlastní kůži přesvědčila bikesharingová společnost Wukong z čínského města Čchung-čching - může se stát, že si někdo části sdílených věcí přivlastní, pokud si je nevezeme rovnou celé.
Pravda, firma tu šla neštěstí vstříc, když kola nevybavila GPS lokátory. Nevíme, jakým způsobem bylo technicky zajištěno půjčování a vracení, stejně tak, jestli byla kola ztracena či rozkradena zákazníky nebo jinými zloději. Faktem ale je, že během prvních pěti měsíců bylo 90 % kol prostě pryč. Wukong si neuvědomil, že GPS lokátory budou potřebné, dřív, než mu došly peníze. V Číně je bike-sharing velmi populární, firem, které ho tam provozují, je docela hodně. Wukong je ovšem první, kterou postihl bankrot; jak vidíme, bylo to kvůli uživatelům, nikoliv kvůli nedostatečné poptávce.
Češi mají ke carsharingu převážně zdrženlivý přístup a tento případ ukazuje, proč. Nakonec, dekády tvrdého socialismu nás naučily, že co nikomu nepatří, o to se nikdo nestará. A nebo se to rovnou rozkrádá. Jak vidno, tento „přístup” není přežitek a i když úplné krádeži sdílených aut lze jistě zabránit, s macešským přístupem jednotlivých uživatelů to bude složitější. Nás právě proto tato myšlenka příliš neoslovuje a zkáza Wukongu připomíná, že podobná obava není ani v dnešní době lichá...



Kola firmy Wukong, když ještě byla pohromadě - dnes je 90 procent z nich neznámo kde
Zdroje: Next Shark, Caixin Global
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejnovější články
Absurdita nejnovějšího Mercedesu nezná mezí, takto generuje falešný zvuk osmiválce. A „kůže” uvnitř je též pikantního původu
včeraAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis