Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol
26.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z cizího krev neteče, řekli si asi lidé používající služby bikesharingové firmy Wukong. Ta během pěti měsíců pozbyla většinu kol a zkrachovala.
Sdílená mobilita, tedy naším pohledem hlavně tzv. carsharing, může být pro leckoho zajímavá alternativa. Třeba auto nechcete a nepotřebujete a kdybyste ho vlastnili, 25 dnů z měsíce by jen zabíralo místo na parkovišti. Tak se zaregistrujete do nějakého programu sdílení aut a půjčíte si vůz jen tehdy, když ho potřebujete. Leckomu se to může vyplatit, však vlastnictví auta není levná věc.
Jenže sdílení dopravních prostředků má svá úskalí. Jednak tu je pro nás dost nepochopitelný přístup „z cizího krev neteče”, tedy že když auto, kolo nebo třeba půjčené nářadí není moje, nemusím na jeho stav brát ohledy. A s ním souvisí i to, o čem se na vlastní kůži přesvědčila bikesharingová společnost Wukong z čínského města Čchung-čching - může se stát, že si někdo části sdílených věcí přivlastní, pokud si je nevezeme rovnou celé.
Pravda, firma tu šla neštěstí vstříc, když kola nevybavila GPS lokátory. Nevíme, jakým způsobem bylo technicky zajištěno půjčování a vracení, stejně tak, jestli byla kola ztracena či rozkradena zákazníky nebo jinými zloději. Faktem ale je, že během prvních pěti měsíců bylo 90 % kol prostě pryč. Wukong si neuvědomil, že GPS lokátory budou potřebné, dřív, než mu došly peníze. V Číně je bike-sharing velmi populární, firem, které ho tam provozují, je docela hodně. Wukong je ovšem první, kterou postihl bankrot; jak vidíme, bylo to kvůli uživatelům, nikoliv kvůli nedostatečné poptávce.
Češi mají ke carsharingu převážně zdrženlivý přístup a tento případ ukazuje, proč. Nakonec, dekády tvrdého socialismu nás naučily, že co nikomu nepatří, o to se nikdo nestará. A nebo se to rovnou rozkrádá. Jak vidno, tento „přístup” není přežitek a i když úplné krádeži sdílených aut lze jistě zabránit, s macešským přístupem jednotlivých uživatelů to bude složitější. Nás právě proto tato myšlenka příliš neoslovuje a zkáza Wukongu připomíná, že podobná obava není ani v dnešní době lichá...



Kola firmy Wukong, když ještě byla pohromadě - dnes je 90 procent z nich neznámo kde
Zdroje: Next Shark, Caixin Global
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva