Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
36 aut svérázného umělce chátralo 25 let v garážích, teď budou rozprodána v aukci
2.1.2020 | Mirek Mazal
Už fakt, že šlo o 36 opuštěných aut, činí tuto kolekci zajímavou, její historie je ale ještě zajímavější. Jde o vozy jediného typu vyhrané v bizarní soutěži.
Příběh 36 zbídačených Chevroletů Corvette se začal psát v roce 1989, kdy americká hudební stanice VH1 uspořádala soutěž s první cenou z říše snů - jediný výherce měl dostat celou kolekci Corvette, v níž byl za každý rok výroby do té doby jeden vůz. Vysílací kanál tak pořídil auta za celkem 610 tisíc dolarů (dnes 14 milionů Kč) s představou, že se mu vložené peníze rychle vrátí zpět za zpoplatněné telefonní hovory soutěživých posluchačů.
To se i stalo a výhru skutečně získal jediný volající - Dennis Amodeo z Long Islandu. Toho času nejšťastnější tesař v zemi automobily převzal, ale nenašel pro ně lepší uplatnění než je hned prodat. O celou sbírku se tehdy začal zajímat německý umělec Peter Max Finkelstein, který v ní tušil marketingový potenciál, i když nikdy nebyl automobilovým nadšencem.
Kontroverzní malíř tak dal Amodeovi nabídku a oba pánové se velmi rychle domluvili. Všech 36 kusů Chevroletů Corvette měla opodstatnění ve výše zmíněném - měla sloužit jako nástroj propagace Finkelsteinovy práce. Pomalovaná kolekce se měla stát pestrobarevným vyjádření cítění svérázného alternativního umělce.
K uskutečnění tohoto projektu ale nikdy nedošlo, místo toho Max nechal auta zapadat prachem. Přes tři desítky typických amerických sporťáků se přesouvalo jen mezi skladovacími prostory, neoježděné Corvetty postupně zchátraly bez uplatnění nedaleko umělcova bydliště v USA. Zůstává záhadou, proč výtvarník nikdy nedodělal zamýšlenou práci, ještě v roce 2010 vlastními slovy popisoval plán rozšíření kolekce minimálně o 14 aut, aby součet dával rovnou padesátku.
Ani na rozmnožení sbírky ale nedošlo, možná už ani nebylo reálné vysvobodit chátrající Chevrolety ze spárů špíny a rozkladu. Nevyužitý potenciál se pokusil využít investor Peter Heller, který od Finkelsteina všechna auta odkoupil. Heller chtěl obnovit slávu zašlých exemplářů, sliboval renovaci celého „sboru”, nevylučoval ani následný prodej, aby se mu vrátila alespoň část vložených prostředků.
Od roku 2014 tak všechny vysvobozené Chevrolety procházely renovací. Bylo potřeba důkladně vyčistit usazeniny na laku i v interiéru, mnohdy chyběly části karoserie nebo interiéru. Symbol nezdařilé osobní prezentace se tak snad konečně dostal do správných rukou a po skoro 6 letech prací bude renovace dokončena. Příští rok by tak měla proběhnout aukce všech kompletně restaurovaných vozidel se zajímavou historií. Zájemci si brousí zuby hlavně na bílý roadster z roku 1953 s hodnotou v řádu stovek tisíc dolarů, snad žádné z aut se ale neprodá levně. Podívejte se na to, v jakém stavu byly vozy vykoupeny, k dispozici máme i záběry z jejich probíhající renovace.
Peter Max Finkelstein si pořídil 36 Chevroletů od výherce svérázné soutěže v roce 1989, 25 let je ale nechal chátrat v garážích
Dost zašlé vozy odkoupil Peter Heller, kterým jim vrátil zašlou slávu a příští rok je pošle do oběhu v perfektním stavu
Zdroj: Resto Mods
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 8 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 10 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 11 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
dnes - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes