Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
426 HEMI: Mopar slaví 50 let legendárního osmiválce
11.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Americké HEMI znamená osm válců do V, brutální výkony, řev a vůni spáleného benzinu. Jenomže navíc i početná vítězství a nezapomenutelnou reputaci.
Přemýšlejte chvíli o výkonných Chryslerech, řvoucích modelech Dodge či Plymouth a první co by mělo každému automobilovému nadšenci vytanout na mysl jsou osmiválce HEMI. Jejich název symbolizuje tehdy revoluční hemisférickou, neboli půlkulovou spalovací komoru. Právě takový tvar komory s menší plochou měl podle tvůrců zvyšovat účinnost spalování a redukovat tepelné ztráty. Byť už je tato myšlenka přežitá, dodnes jsou motory Hemi legendou, která v srdcích fandů amerických vozů a muscle-cars nikdy nezemřou.
V roce 2005 Chrysler vyrobil již miliontý motor HEMI, třebaže od pradědečka zcela odlišný. My se však vraťme v čase o padesát let zpátky, do dob, kdy zrychlení a dosažený čas na čtvrtmíli hrál daleko větší roli než nejnižší hodnoty spotřeby a emisí, které jsou neustále omílány v posledních letech.
Chrysler spolu s vyhlášenou divizí Mopar (složenina z MOtor and PARts - motor a díly) představil originální HEMI v roce 1951, takže v roce 2011 slavil už šedesáté narozeniny. Jenomže o třináct let později - tedy přesně před padesáti lety - současný výrobce jednotek řady Pentastar vyslal pod kapoty Amerik vůbec nejznámějšího zástupce celé ságy. Druhá generace 426 označovaná jako Gen II 426 měla neuvěřitelné parametry. Masivní sedmilitr (426 palců krychlových) se okamžitě po svém uvedení stal oblíbencem konstruktérů závodních aut.
Tehdy vznikly dvě verze. První s názvem Circuit či Track sloužila pro závodní tratě a druhá Acceleration či Drag pro sprinty. Na jejich úspěšná vítězství se nemuselo dlouho čekat. Motor Gen II 426 Race HEMI nejprve nezapomenutelně debutoval v roce 1964 v závodě Daytona 500 (500 mil) série NASCAR, při němž poháněl Plymouth Richarda Pettyho. Ten s přispěním této jednotky vyděl šachovnicovou vlajku jako první z celého startovního roštu, za ním se však prohnaly další tři vozy s tímto motorem.
Nakonec v tomto roce opanoval dokonce 26 závodů. V NASCARu jeho slávu utlumily regulace pro další sezonu, které požadovaly, aby byl motor ze závodních speciálů dostupný i v produkčních vozech na silnice, a tak musel Chrysler svoji pozornost zaměřit na závody ve sprintech. Tehdejší HEMI disponoval výkonem 400 koní, kterých dosahoval s kompresním poměrem 12,5:1.
Neméně úspěšný byl ale už v roce 1964 také při sprintech na čtvrt míle závodů National Hot Rod Association (NHRA), kdy dokázal s Donem Garlitsem protnout cílovou linii v čase 7,78 sekundy při rychlosti 201,34 mílí v hodině (324,025 km/h). Jednalo se o první motor, který na čtvrtmíli dokázal vyvinou rychlost přes 200 mil v hodině. Dosud bychom legendární sedmilitr ovšem našli v některých monstrech pro drag race kategorie Top Fuel, garážových hot-rodech a také v některých Funny cars (vozech na sprinty s laminátovou nebo uhlíkovou karosérií, vlastním šasi, které mají na rozdíl od speciálních kusů pro sprinty motor vpředu).
Návrat do NASCAR v roce 1966 zajistila nová verze jednotky označená 426 Street HEMI, která se objevila v sériových vozech. Během následujících let, vozidla s těmito motory vyhrály nespočet závodů, mnoho šampionátů v různých skupinách. Konkurence zkrátka dostávala za uši. Chrysler však už s přítomností Street HEMI nenabízel speciální verzi pro dragstery, takže tými musely sahat po „silniční“ jednotce a tu upravovaly dle vlastního uvážení.
Jedinou výjimkou bylaly limitované edice modelů Dodge Dart a Plymouth Barracuda z roku 1968, kterým závodní 426 Race HEMI zůstalo. Od každého však vzniklo pouze 75 kusů. Dědictví těchto speciálních vozidel se slaví každý rok Mopar závodem Hemi Challenge, který se koná ve třídě Sportsman na prestižních závodech americké asociace NHRA (National Hot Rod Association). Produkce legendárního motoru nakonec skončila v roce 1971.
Hrdé dědictví slaví Mopar v letošním roce řadou tuningových HEMI komponentů a doplňků označených logem se slonem, který má symbolizovat velikost a výkon revolučního motoru. Mopar také letos plánuje v rámci „semi-stého“ roku legendárního Gen II 426 zahájit sérii oslav protkanou početnými akcemi. Od Moparu vzpomínáme například na limitovanou edici Dodge Dart nebo doplňky pro SRT Viper a Fiat Panda.
Je škoda, že takové motory už dneska vlastně nenajdete. Z downsizingu blázní celý automobilový svět. O to emotivnější jsou vzpomínky na nejúspěšnější HEMI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda