Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
A pak že auta jen stojí peníze. Tento vůz vydělal majiteli 120 milionů Kč za 5 let
14.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tedy, nepočítáme údržbu, ta se ale v této částce jistě ztratí. Je tu jen jeden háček, majitel si musel koupit jedno z nejvzácnějších Porsche všech dob.
Často mluvíme o tom, že provoz auta není levnou záležitostí a že mezi všemi náklady hraje prim ztráta hodnoty. Pokud tedy chcete auto, které vás bude stát co nejméně, je třeba si vybrat takové, které si bude co nejlépe držet cenu. Čas od času vám pár takových vozů ukážeme, někdy mají do budoucna hodnotu nejen ztrácet, ale dokonce se i stávat cennějšími, boháče z vás ale neudělají. A pokud ano, ne za pár let. Vůz, který vám ukážeme dnes, ale někoho o hodně bohatším udělal, i když bohatý musel být už dříve.
Nemluvíme tu přitom o žádném dekády starém voze, který by si někdo koupil jako jinoch a dnes na prahu sedmdesátky zjistil, co má v garáži. Řeč je o autě, které není staré ani 20 let a dosavadní majitel jej vlastnil jen pět. Přesto mu vydělal devítimístnou sumu peněz a nového vlastníka stál rekordní peníze.
Řeč je o Porsche 911 GT1, běžně závodním voze, který patřil v 90. letech k nejlepším. Závodil napřed v BPR Global GT a pak v šampionátu FIA GT, který BPR nahradil. Jezdil ve třídě GT1 a k jeho konkurentům patřil zejména McLaren F1 GTR. Porsche 911 GT1 ostatně vzniklo právě jako reakce Němců na vstup McLarenu F1 GTR do BPR Global GT a prvně se objevila v roce 1996. Ten rok dojela dvě tovární auta na druhém a třetím místě celkově ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a vyhrála svou třídu. V roce 1998 dokázala výrazně vylepšená 911 GT1-98 v Le Mans zvítězit celkově.
Závodní auto by nás zase tak nezajímalo, jenže pro homologaci do třídy GT musel být vyroben nějaký počet aut na silnice; v tomto případě to bylo dvacet kusů. Civilní verze se tu jmenovala jednoduše Strassenversion a „v základu” byla úplně oholená. Kousek, který vidíte na fotkách, má příplatkové kožené čalounění, polštáře na sedadla a klimatizaci.
Je to vůz s číslem šasi 005, tedy údajně druhý vyrobený, jelikož čísla šasi civilních verzí prý byla v rozsahu 004 - 023. Jako nový byl doručen v květnu 1998 německému sběrateli Tobiasovi Kemperovi. Ten s ním najel asi 4 400 km a pak ho prodal dál. Vůz se později dostal do USA a několikrát změnil majitele. Všichni to byli sběratelé a o vůz se pečlivě starali, moc s ním nejezdili - aktuální proběh je cca 7 900 km. Nakonec, i podle samotného Porsche je to jeden z 5 nejvzácnějších strojů značky, takže se dá pochopit, že s ním málokdo bude jezdit ráno pro rohlíky.
Samozřejmostí je dokonalý stav, veškeré příslušenství a dokumentace a také pravidelný servis. Žádný z pěti dosavadních majitelů neměl hluboko do kapsy a o vůz se starali přesně jak se očekává, že se sběratelé supersportů budou o svá auta starat. Fotky níže ukážou, jak může vypadat 19 let staré auto, pokud je to spíš investice než dopravní prostředek.
Tahle 911 GT1 byla naposledy prodána v roce 2012 na aukci na Pebble Beach Concours d'Elegance, kde byla jeho cena 1 175 000 dolarů, tedy tehdejším kurzem asi 23,9 milionu korun. Nyní změnila majitele znovu, na aukci na Amelia Island Concours d'Elegance, která proběhla uplynulý víkend. Cena byla o poznání jinde - prodal se za 5 665 000 dolarů, tedy v přepočtu za 143,5 milionu korun, a jde tak o vůbec nejdražší kdy prodanou GT1 Strassenversion. To je rozdíl skoro 120 milionů Kč - takovýhle výdělek na autě za pouhých pět let aby jeden pohledal...






















Tenhle vůz majiteli za pět let vydělal skoro 120 milionu korun. A ještě si mohl sjet s něčím mimořádně výjimečným
Zdroj: Gooding & Company
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 11 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
včeraNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis