Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Američané zkusili zpomalit řidiče rychlých aut i bez GPS, skončilo to naprostým fiaskem
5.6.2021 | Petr Miler
Ještě dlouho před tím, než bylo technicky myslitelné omezovat rychlost aut v závislosti na tom, kde a jak rychle se pohybují, napadlo Američany něco jiného - přestat ukazovat řidiči, kolik vlastně jede.
Boj s rychlostí aut pohybující se po veřejných silnicích není zase tak stará věc, jak se může zdát. I v komunistické ČSSR byly rychlostní limity jako v zásadě zbytečné [[0000029384 rušeny, až byly v roce 1976 zcela zrušeny]] a volba rychlosti v tom či onom místě byla krom pohybu po městě přes den ponechána zcela v rukou řidiče. Omezení byla zavedena jen kvůli omezení spotřebě paliva kvůli ropné krizi jako dočasná bez jakékoli bezpečnostní motivace.
Tu si někteří domysleli později a z dočasných omezení se až na pár výjimek stala trvalá. A když si někdo přece jen vzpomene, že spojitost mezi výší povolené rychlosti a nehodovostí nikdy nebyla prokázána a nucené omezování rychlosti má i řadu negativních dopadů, vytáhne se znovu spotřeba paliva, dnes v podobě emisí CO2. Od 70. let tak lidstvo zažilo nejrůznější formy boje proti překračování nejvyšší povolené rychlosti, které gradují a ještě budou gradovat elektronickými omezovači řízenými GPS, než ale bylo něco takového technicky možné, napadaly politiky různé jiné věci.
Jednu takovou vytáhli v 70. letech Američané a dnes nám ji připomněli kolegové z Jalopniku. Tehdy politiky napadlo, že by auta prodávaná ve Spojených státech mohla být vybavená tachometry neukazujícími rychlost přes 85 mil v hodině nebo 140 km/h. Protože proč by byla, když se tak nikde nesmí jezdit, že?
Nezůstalo jen u nápadu - bylo uzákoněno, že tachometr nesmí čísly ani jiným měřítkem naznačovat, kolik jedete za zmíněnou hranicí, k čemuž automobilky přistoupily lecjak. Některé, snad většina začala osazovat auta tachometry prostě končícími na 85 mph či 140 km/h, jako by více nepotřebovala. Jiné ale prostě vzaly existující tachometry a zbytek stupnice nějakým způsobem „vygumovaly”.
Výsledkem byla řada komických tachometrů, hlavně pak u výkonných aut, pro která 140 km/h zdaleka nebylo přirozeným limitem. Níže můžete vidět dva příklady - Ford Mustang SVO, který bez potíží jel přes 140 mph, asi 230 km/h, tomu Ford prostě sebral číslice, ale ne stupnici. Zákon citovaný níže tím ale stejně nejspíše porušil, neboť i stupnice umožňující si rychlost domyslet, byly zakázané.
Z legálního hlediska lépe k tomu přistoupilo Ferrari, které kupříkladu u modelu 308 GTB zrušilo číslice i stupnici, ale tachometr jinak zachovalo. Zůstalo na něm tak červené pole jako u otáčkoměru, po kterém se rafička pohybovala, když jste jeli... něco mezi 140 a 300 km/h.
Asi chápeme motivaci zákonodárců, že se lidé budou bát rychlostí, které ani nejsou popsané a raději pojedou pomalu v zobrazovaných mezích, jak se ale rychle zjistilo, nevedlo to absolutně k ničemu. A pokud se někdo s takovým vozem dostal do míst, kde rychleji jet může (od německé dálnice po uzavřené areály, jako okruhy), vůz akorát nedával řidiči veškeré informace, které by mu dávat měl. Od bizarního nápadu tak bylo znovu upuštěno a auta musela znovu ukazovat jakoukoli rychlosti, tehdy vyrobeným vozům už ovšem tuto zvláštnost nikdo neodpáře.

Skutečně si neděláme legraci, v USA byl v 70. a 80. letech uzákoněn zákaz zobrazování rychlosti v autech nad 140 km/h. Grafika: The Code of Federal Regulations of the United States of America, CC0 Public Domain
Ferrari 308 GTB... Foto: Ferrari
...či Ford Mustang SVO se tomu přizpůsobily po svém. Foto: Ford
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Společný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 4 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB