Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč
14.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Osm tisíc vyrobených kusů, řadový šestiválec a hlavně unikátní dveře - to je BMW Z1. Tento exemplář je k mání s 197 najetými km.
BMW Z1, první roadster z Mnichova označený písmenkem Z, je na silnici velmi vzácný úkaz - mezi březnem 1989 a červnem 1991 vzniklo pouze osm tisíc těchto strojů. Většina z nich měla červenou, černou nebo zelenou barvu a tmavě šedý interiér.
To je i případ stroje, o kterém je dnes řeč - červené BMW Z1 s šedým interiérem je na prodej. Bude se prodávat v aukci na okruhu Silverstone 24. května. Vyvolávací cenu neznáme, odhady té konečné však hovoří o 50 - 60 tisících liber, tedy 1,65 - 2 milionech korun.
Jistě, je to vzácné auto, tím spíše, že do Británie jich bylo dovezeno jen velmi málo, protože se sériově nevyráběly s volantem vpravo. Hlavní důvod, proč o něm píšeme, ale leží jinde - tento červený exemplář není registrovaný a tachometr ukazuje pouze 197 najetých kilometrů od roku 1990, kdy vznikl. Pomineme-li tedy 24 let věku, je tento stroj v podstatě nový.
BMW Z1 vzniklo v 80. letech 20. století. Z znamenalo „Zukunft”, tedy „budoucnost”, a tento stroj byl prvním roadsterem mnichovské značky od dob modelu 507. Motor a manuální pětikvalt Getrag pocházely z BMW 325ix řady E30, zadní kola tedy poháněl 2,5litrový řadový šestiválec o výkonu 170 koní a 222 Nm. Na stovce bylo za 7,9 sekundy a zvládlo až 225 km/h. Podvozkově je Z1 podobná E30, zejména vepředu, vzadu ale najdeme víceprvkové zavěšení - jedno z prvních, které BMW kdy použilo. Nastavení podvozku je však od E30 odlišné.
Části interiéru byly také převzaty z E30, šasi a karoserie však byly zcela odlišné. Konstrukce z galvanizované oceli se zinkovými svary byly doplněny kompozitovým spodkem, takže torzní tuhost vozu byla velmi dobrá. Karoserie byla plastová a panely se daly snadno odmontovat a mohly být nahrazeny stejnými kusy jiné barvy.
Největším tahákem tohoto stroje však bezesporu jsou dveře. Rowan Atkinson o nich údajně řekl: „Neotevírají se, prostě zmizí. Stisknete tlačítko, které je docela tvrdé a je noční můrou pro kohokoliv s většími nehty, a dveře i s oknem zmizí do karoserie. Pak se poskládáte dovnitř přes vysoký práh, což je velmi nedůstojné, pokud máte sukni, a zatáhnete za páku vevnitř, čímž se dveře i s oknem zvednou zpátky. Je to velmi působivé.”
Dveře bylo možno ovládat i manuálně pro případ poruchy elektroniky a se zavřenými dveřmi šlo zatáhnout jen okna. Vysoké prahy ale znamenaly na tu dobu docela dobrou ochranu posádky při bočním nárazu; airbagy se tehdy ještě nenosily, jak je vidět i na velmi útlém středu volantu.
BMW Z1 bylo k mání v šesti barvách karoserie a čtyřech barvách interiéru. Nejvzácnější jsou auta se žlutou karoserií, kterých vzniklo 133, a vozů s červeným interiérem bylo vyrobeno dokonce jen 38. Dvě speciální barvy, bazénová modrá (Swimming Pool Blue) a ach-tak-oranžová (Oh-So-Orange) jsou každá jen na jediném kusu. Tyto dva vozy byly vyrobeny pro jejich tvůrce, dr. Ulricha Beze a Harma Lagaaye.
V sériové výbavě bylo ABS, žádná vyrobená Z1 však neměla klimatizaci - do palubní desky se nevešly jednotky topení a klimatizace zároveň. Docela složitá konstrukce by mohla napovídat vysoké hmotnosti, ale opak je pravdou - lehká karoserie i šasi se postaraly o pohotovostní hmotnost pouhých 1 290 kilogramů.
Na premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurtu v roce 1987 vzbudil roadster Z1 velký ohlas, Mnichov se tedy rozhodl jej vyrábět. Nedlouho na to však měl na stole na pět tisíc objednávek. Z výsledných osmi tisíc kusů bylo zhruba 6 500 prodáno v Německu, hned za ním se umístila Itálie. Všechna vyrobená auta měla levostranné řízení, až na jediný, poslední kus, který byl vyroben zcela ručně a měl volant na pravé straně. Svou verzi představila i Alpina, nazvala ji RLE a vyrobila jen 66 kusů, z nichž půlka cestovala do Japonska a druhá půlka zůstala v Evropě.
Pokud tedy máte zájem o kus automobilové historie, který nakonec oproti roadsteru 507 nebo jeho nové inkarnaci Z8 bude za hubičku, aukce se odehraje v Silverstonu již za pár dnů.












Toto červené BMW Z1 bude k mání na aukci v Silverstonu koncem května. Má najeto 197 kilometrů a odhad konečné ceny je do dvou milionů korun
Kanál LoonyGarage na YouTube loni zveřejnil video se dveřmi BMW Z1. Můžete se přesvědčit, že stály za to
Zdroje: Carscoops
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
dnesPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 6 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 8 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 9 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 11 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva