Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Britové nacpali do nejpraktičtějšího VW vůbec nejsilnější TDI historie, 6,0 V12 navíc spojili s manuálem
5.10.2023 | Petr Prokopec
Tohle je vážně extrémní projekt ve všech směrech. Však proč se držet při zemi, když můžete vzít vůz, který se zpočátku prodával jen se čtyřválci, přidat mu nejsilnější TDI historie a k dvanáctiválci přihodit i ruční řazení, které se k němu oficiálně nikdy nenabízelo. Roky trvající projekt právě finišuje.
V roce 2010 představil Volkswagen první generaci svého vůbec prvního pick-upu. Název Amarok v inuitské mytologii odkazuje na vlčí božstvo, s pomocí latinských jazyků jej pak lze přeložit jako „milovníka kamenů“. Německá automobilka tím chtěla odkázat na terénní schopnosti vozu, s tím nicméně příliš nekorespondovala úvodní nabídka motorů. VW totiž pod relativně dlouhou přední kapotu napěchoval pouze dvoulitrové čtyřválce. S těmi pak bylo spojeno maximálně 179 koní, které produkoval dvakrát přeplňovaný turbodiesel.
Na změnu došlo až s příchodem faceliftu v roce 2017, kdy se Němci poměrně překvapivě rozhodli pro upsizing. Implementace třílitrového šestiválce TDI ovšem měla své opodstatnění, a to nikoli pouze v dosavadní kritice zákazníků. Měnit se totiž začala metodika měření spotřeby, přičemž nový systém WLTP měl více reflektovat skutečný svět. Rázem se tak ukázalo, že s malými agregáty ve velkých vozech je spojena nízká spotřeba jen v laboratorním prostředí. A to i přesto, že 3,0 TDI ve vrcholné formě produkoval až 272 koní.
Součástí faceliftu ovšem nebyl jen příchod většího motoru. VW také na většině evropských trhů ukončil nabídku varianty Single Cab, která počítá jen s jedním párem dveří a jednou řadou sedadel. Důvodem byly mizivé prodeje, takové provedení totiž díky delší korbě schopné pobrat dvě europalety místo jedné vyhovovalo pouze živnostníkům. Pro většinu těch drobných byl však Amarok příliš drahý a ve finále i jednoúčelový. Spíše než po pick-upu tak sahali po dodávkách, jakkoli mezi osobními auty jsou právě pick-upy vrcholem praktičnosti.
Právě na facelift verze Single Cab se dnes zaměříme, a to v souvislosti s projektem britské firmy Darkside Developments. Ta proslula instalací dieselových motorů do čehokoli, co má čtyři kola, přičemž povětšinou mění menší jednotky za větší a výkonnější. Nejinak tomu bylo také v tomto případě, ve srovnání s předchozími kreacemi ovšem Britové vystoupali na zcela jinou úroveň. Dvoulitrový benzinový čtyřválec totiž nahradili šestilitrovým dvanáctiválcovým turbodieselem z Audi Q7 V12 TDI.
Projekt zabral firmě dlouhé dva roky, přičemž stále ještě není úplně hotový konce. To ale není až tak divné, neboť nakonec nezůstalo jen u motorových škatulat. I když totiž dvanáctiválec byl dříve spárován pouze s automatickou převodovkou, pod kapotou Amaroku je spojen s manuálem. Ten veškerý výkon přenáší pouze na zadní kola. O ladění agregátu zatím nepadlo ani slovo, něco takového ale není potřeba - s 500 koňmi a 1 000 Nm jde o dodnes nejsilnější TDI historie a nejsilnější diesel kdy nabízený v sériovém osobním voze.
Jsme zvědavi na jízdní dynamiku, o tu ale nejspíše šlo spíše až ve druhém sledu. Prioritou byla zábava za volantem, i proto onen manuál a pohon zadních kol. Daná koncepce byla zvolena i proto, aby v motorovém prostoru bylo na objemnější jednotku více místa. Britové přitom agregát i vůz digitálně změřili, aby již dopředu měli jistotu, že jejich konverze neskončí někde uprostřed. Upravena musela být bezpečnostní přepážka oddělující motor od kabiny, stejně jako přední náprava.
Na další informace v rámci tohoto projektu jsme zvědavi, stejně jako na první jízdu. Aktuálně už jen dodáme, že oním manuálem je šestistupňová převodovka BorgWarner T56, kterou svého času používal i Dodge Viper. Díky tomu by jí vysoký točivý moment neměl roztrhat na kusy. Jistotu nicméně budeme mít až poté, co u Darkside Developments poprvé pořádně zašlápnou plynový pedál.



Amarok první generace byl oficiálně k mání pouze se čtyřválci či šestiválci. Do jeho motorového prostoru se ale evidentně vejde i šestilitrová jednotka V12 TDI z Audi Q7, jak ostatně dokázala britská firma Darkside Developments. Foto: Volkswagen
Zdroj: Darkside Developments
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Klasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 2 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 4 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 6 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva