Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne
13.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ettore Bugatti postavil v roce 1938 letadlo s cílem překonat rychlostní rekord. Pak ho musel schovat před nacisty. Teď jeho práci dokončí jiní.
Když se řekne Bugatti, většina lidí si vybaví zejména automobily tohoto jména, ať už to je novodobý Veyron, budoucí Chiron, někdejší Type 57SC Atlantic nebo třeba EB110, který je milníkem mezi tím vším. Ettore Bugatti byl nicméně nadaný člověk aktivní i v jiných oblastech a v roce 1938 vyvinul ještě jeden závodní stroj - letadlo s názvem 100P. Mělo se účastnit závodu Deutsch de la Meurthe v roce 1939 s jediným cílem - zvítězit.
Konstrukce tohoto stroje je dost ojedinělá. Nemá totiž jen jednu vrtuli, nýbrž dvě, obě dvě na nose letadla a každá se točí jiným směrem. Každá také má svůj vlastní motor, Type 50, řadový osmiválec o pěti litrech objemu. Celkem dávají oba motory 900 koní a hřídeli vedenými kolem kokpitu pohánějí vrtule; jsou totiž umístěny vzadu, až za pilotem.
Motory nejsou za sebou rovně, jak ukazují i obrázky, nýbrž jsou trochu vyosené. Mají bezodporový systém chlazení, horký vzduch je vypouštěn na zadních stranách křídel. A všechny klapky a dokonce i podvozek jsou ovládány automaticky, jakýmsi analogovým počítačem. Tohle letadlo bylo v roce 1938 úplně ve všem tak napřed, jak jen být mohlo.
Letadlo bylo vyvinuto jako závodní stroj, takže muselo být rychlé. Cílem bylo mimo jiné překonání rychlostního rekordu, který měl tehdy hodnotu okolo 700 km/h; 100P mělo letět ještě o 100 km/h rychleji. Tomu je podřízena konstrukce i tvar jak křídel, tak i ocasu, a stroj má pro co nejlepší aerodynamiku zatahovací podvozek. Jeho konstrukce je z největší části dřevěná. Ettore Bugatti na něm pracoval spolu s Louisem de Mongem, šéfkonstruktérem automobilů Bugatti.
Bugatti 100P nicméně nikdy nevzlétlo. Bugatti s de Mongem ho nestihli dokončit před uzávěrkou přihlášek v září roku 1939 a pak ho museli schovat před invazí nacistů do Francie. Po celou válku a dalších 25 let letadlo hnilo v hangáru a až poté bylo zrenovováno, jenže stále není letuschopné. Napřed bylo v Národním muzeu amerických vzdušných sil a donedávna stálo v muzeu EAA AirVenture ve Wisconsinu.
Údajně není způsob, jak tohle originální letadlo dostat do vzduchu jeho vlastní silou. Existuje ale tým lidí, kteří nové podle původních Bugattiho plánů. Nový stroj je podle je podle popisu na Kickstarteru tak blízko originálu, že se dokonce dají zaměnit i některé díly. Stroj ještě není hotov, ještě nelétá, ale už umí stojí a sám jezdit po runwayi a na tenhle pohyb se můžeme podívat na videu níže. Přejme zdar, je to rozhodně zajímavý projekt, pocta člověku, který posunul vpřed vývoj automobilů. A také letadel, jak vidno...














Bugatti 100P je skutečně úchvatný kus techniky
Zdroj: Gizmodo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejčtenější články
Toto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
2.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
2.7.2025Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
3.7.2025Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva